Ghid complet – Al doilea trimestru de sarcină și jurnalul meu

Al doilea trimestru începe de la săptămâna a 13-a până la sfârșitul celei de-a 26-a săptămâni. Acest trimestru de sarcină pentru mine a fost încă mai frumos, desigur cu provocări și experiențe noi care le-am îmbrățișat și trăit cât mai intensiv posibil.

Vizite la medic

Am menționat în articolul anterior despre vizitele la doctor. În primul trimestru de sarcină în Spania, eu am avut un singur control general cu moașa în săptămâna a 9-a (greutatea și starea generală), apoi la a 11-a săptămână am făcut probele de laborator care mi le-au indicat, iar la sfârșit de săptămâna a 12-a am făcut prima ecografie. Fără complicații, de altfel ca toată perioada de sarcină.

În al doilea trimestru, aceleași controale generale cu moașa, au fost deja la fiecare două săptămâini. De fiecare dată verificau tensiunea, creșterea în greutate, înălțimea fondului uterin, uneori chiar ascultam cum îi bate inimioara fătului.

Acest ultim moment, pentru mine era foarte emoționant, îmi părea ca un cadou ce-l primeam pentru rezultatele bune la fiecare control. Nu am știut până atunci, dar îmi spuseseră că sunt aparate radio care le poți achiziționa chiar online pentru a asculta bătăile inimii, de asemenea sunt aplicații pentru telefon, dar nu am folosit niciuna, așteptam cu mare nerăbdare să revin la doctor. Chiar dacă mă simțeam bine, fiecare vizită la doctor îmi dădea liniște și siguranță, deci prezența mea a fost mereu punctuală.

Notificarea angajatorului

În această perioadă am anunțat mai mulți colegi la serviciu că eram însărcinată. Având în vedere că mă simțeam foarte bine le-am zis din start că voi lucra cât mai mult posibil, dar cel mai bine este să te gândești exact ce vrei și să anunți din timp planurile tale.

În cazul meu am negociat din start un concediu de un an suplimentar din cont propriu, întrucât in Spania, concediul de maternitate durează doar 16 săptămâni, iar eu știam că vreau să stau cu bebelușul cel puțin până împlinește un an. 

De asemenea am calculat zilele din concediul de odihnă care îmi corespundeau, apoi mi-am luat concediul medical ultima săptămână a sarcinii, cu toate că se putea lua chiar de la 16 săptămâini, dar știam că voi avea suficient timp să stau acasă așa că am savurat compania colegilor și lucrul care-mi plăcea, până în ultimul moment.

Nu uitați să negociați din start și întoarcerea la serviciu, poate optați pentru part-time, lucru de acasă sau alte alternative de program.

al doilea trimestru de sarcină

Ce-am scris în jurnal?

În săptămâna a 14-a sunt extrem de mulțumită cum arăt, mă simt ca o zeiță. Am forme mult mai frumoase și mai pronunțate, atât burtica cât pieptul și fundul, iar eu fiind mereu cu mărimi mici, acum mă simt mai feminină ca niciodată. De câteva luni port doar rochii, mai ales rochii strânse pe corp pentru a evidenția toate formele. Schimbările în producerea de sebum îmi fac pielea să strălucească. La fel și părul arată luxuriant, crește și nu cade, am o podoabă capilară foarte bogată.

Schimbări în corp

Desigur au fost și provocări noi. A fost cel mai heavy feeling, poate chiar mai puternic decât nașterea în sine, era timpul schimbărilor.
Dacă în mod normal aveam nevoie de trei minute pentru a ajunge la magazin, acum făceam cam zece. Aveam niște dureri uimitoare în regiunea pelviană de fiecare dată când încercam să merg, simțeam oasele bazinului cum se mișcă, parcă creșteau anume în secunda când mergeam. 

Ligamentele se întindeau pentru a face loc uterului în continuă creștere. Hormonul relaxin acum slăbește articulațiile, iar șoldurile se lățesc. Din păcate nu poți face multe pentru a evita aceste dureri. Eu încercam să stau întinsă, de obicei pe partea stângă, cu genunchii aduși sore abdomen și cu o pernă sub burtă.

Aici mi-am dat seama că îmi vor apărea vergeturi și am început să folosesc ulei antivergeturi. Am scris mai multe despre acest subiect într-un articol aparte.

Tot acum era timpul să-mi cumpăr alte rochițe potrivit noilor mărimi. De data aceasta m-am gândit să-mi fie comod și pentru alăptat după naștere, deci am ales ceva cu nasturi și alta cu fermoar.

Nu uitați să vă hidratați bine! E posibil deja să se umfle picioarele și gleznele, la mine s-a schimbat și mărimea la încălțăminte. Edemul este mai mult neplăcut decât periculos, este cauzat de retenția de apă și se agravează în condiții climatice umede și calde. Evitați să stați picior peste picior și stați cu picioarele în sus oricând puteți.

La controlul cu moașa din această săptămână am văzut că pierdusem aproape 1kg, dar doctorul spusese să nu-mi fac griji, la controlul următor rezultatul a fost mai bun.

eco trimestrul doi

Dezvoltarea bebelușului.

Măsoară cam 14 cm și 100 grame. Începe să-i răsară părul și se formează sprâncenele. Un pufușor fin cunoscut sub denmirea de lanugo, îi acoperă în întregime corpul; el va pica înainte de naștere sau imediat după (în cazul nostru cam la 6 luni după naștere). În săptămâna a 16-a am simțit prima mișcare a bebelușului.

În săptămâna 18 deja bebelușul poate auzi, cântă-i și vorbește cu el. Sunetele exterioare sunt filtrate de oscioarele care i se formează în ureche.

Mișcarea în al doilea trimestru de sarcină

Bebelușul deja se mișcă foarte mult și începusem a avea dureri de spate, iar eu știind că ăsta e doar începutul, am decis să mă înscriu acum, pentru prima dată în viață, la yoga, pilates și aquafitness, erau toate în același centru. Desigur, după ce am consultat doctorul și am obținut încurajarea lui. Rezumat, toate mi-au plăcut enorm, iar ultima sesiune de yoga și pilates a fost la 34 de săptămâini, adică cu 2 săptămâni înainte de naștere. Prima dată când am făcut yoga simțisem bebelușul de patru ori într-o oră.

Petreceam la acel centru în mediu 5 ore pe săptămână. Cam de 3 ori pe săptămână a câte 2 ore de fiecare dată. Îmi plăcea mult și pentru că profesorii îmi indicau cum să adaptez exercițiile ca să fie sigur și comod pentru burtica mea.

Toată viața am știut cum să mă ridic din pat fără să mă gândesc la impactul care îl are asupra mea felul în care o fac, dar aici am învățat și cum să mă ridic corect de pe pat ca să nu mai amețesc, ceea ce era frecvent în ultima perioadă.

Relaxina pregătește organismul pentru naștere, iar ligamentele și articulațiile devin foarte sensibile, deci eram mai elastică ca niciodată. Această nouă ipostaază te predispune la accidente așa că ai grijă cu articulațiile. Când îți relaxezi mușchii, respiră adânc, iar când te întinzi fă-o ușor, nu forța! 

Cu o oră înainte de a face gimnastică, mănâncă ceva ușor. Consumă fructe sau biscuiți integrali în combinație cu proteine din brânzeturi tari sau din nuci. Apropo, asta a fost perioada când am învățat să fac multe rețete de smoothie și le fac până azi căci le iubește și copilul.

Cercetările arată că o formă fizică bună înseamnă travaliu mai scurt, risc de complicații scăzut și recuperare rapidă. Subsemnez la toate. Și ajută și la prevenirea diastazei abdominale, mai ales dacă facem exerciții pentru core ca yoga sau pilates. 

Aș vrea să menționez de asemenea că aceste activități mă ajutau să-mi schimb gândurile, să nu mai caut cum să fiu managerul perfect, mama perfectă, soția perfectă… acum știu că ele nu există, și totuși nu încetez să caut cum să fiu mai bună în fiecare zi, dar acolo doar existam, liberă de gânduri și griji.

Deci, evită exercițiile de impact (spre exemplu mersul pe bicicletă), exercițiile în care trebuie să stai întinsă pe spate sau pe burtă. Sunt strict interzise exercițiile de ridicare din poziția întins pe spate care solicită abdomenul și predispun la diastază (abdomene), sunt excluse.

Poți să faci exerciții ușoare. Se recomandă plimbări lungi, poți să folosești bicicleta fixă, gimnastica acvatică sau înotul, sunt excelente ca exerciții prenatale. Yoga prenatală te tonifică și te umple de vitalitate, fiind și o ocazie de a exersa tehnicile de respirație adâncă pe care le poți folosi în timpul travaliului.
Învață să-ți înțelegi corpul. Las-o mai încet sau oprește-te atunci când vezi că ai început să gâfâi sau simți că te-ai încins.

Ecografia de la 20 săptămâni

În cea de-a 20-a săptămâna am avut a 2-a ecografie, la care în sfârșit aflasem sexul bebelușului. Iarăși am plâns de fericire și noi și toți buneii. Spre norocul nostru, când am ieșit din spital deja îi spuneam pe nume bebelușului.

Din conversațiile cu alte familii mi-am dat seama că a fost un punct important faptul că nu doar vorbeam despre bebeluș în timpul sarcinii, dar îi spuneam pe nume, de fapt toți în jurul nostru știau și întrebau pe nume, ca și cum ar fi fost deja lângă noi. Asta ne-a ajutat să ne adaptăm mai repede și ușor la noua formulă a familiei noastre.

În săptămâna a 22-a a trebuit iarăși să fac probe de laborator. Cea mai importantă era analiza glicemei, care depistează diabetul gestațional. Acesta a fost negativ, dar rezultatul la fier era scăzut și mi-au prescris suplimente de fier, este ceva obișnuit pentru această perioadă a sarcinii.

Alimentația în al doilea trimestru de sarcină

Aici mi-am dat seama că aveam nevoie să îmbunătățesc obiceiurile nutriționale și începusem să mă documentez mai mult. Am introdus în meniul meu mai multe fructe uscate, boboase, quinoa, spanac, la salată adăugam semințe de bostan, toate astea pentru a evita nivelul scăzut de fier, care după cum am mai zis influențează foarte mult asupra dezvoltării bebelușului.

La controlul general din această săptămână aflasem că eu aveam deja 4 kg mai mult decât la începutul sarcinii, iar bebelușul 355gr. Iarăși auzisem cum îi bate inima, mă emoționa atât de tare acest moment încât căutam să mănânc ciocolată ca să-mi revin (e un obicei care îl aveam până la sarcină și care încă continua).

În această perioadă burta deja se vedea bine și oamenii începură să mă felicite în mod evident. Mișcările se simt mult mai intens, chiar și soțul putea să le simtă deja, nu doar eu.

Alte idei pentru al doilea trimestru de sarcină

Acum că deja se vede burtica, mulți vor veni să o atingă, să-ți dea sfaturi, să-ți povestească experiențele lor. Tu nu trebuie să te compari cu alte femei sau să aștepți că sarcina ta va decurge la fel cu a altcuiva, corpul fiecărei femei este unic, experiența ta este unică. Dacă te incomodează subiectul, mulțumește, zâmbește politicos și spune-i persoanei că sunteți bine, apoi schimbă subiectul.

Se știe că bebelușii aud când sunt în burtică, iar după naștere recunosc sunetele pe care le auzeau adesea, cum ar fi vocea mamei, a lui tati, sau muzica pe care o ascultau. 

Eu obișnuiam să ascult muzică clasică, Mozart, Beethoven, Einaudi și bebelușul reacționa și se mișca foarte mult, de parcă dansa balet. A fost demonstrat că muzica clasică ajută la dezvoltarea abilităților cognitive, stimulează atenția și creativatea. De asemenea, un studiu a demonstrat că bebelușii care au fost expuși armoniilor muzicale în perioada intrauterină învață să vorbească mai repede, deci nu pierdeam nimic dacă ascultam muzică clasică, dimpotrivă, chiar așa a și fost.

Călătoriile în al doilea trimescu de sarcină

Pe parcursul acestui trimestru a trebuit să revin în România, aveam aproape 25 de săptămâini. Întrebasem doctorul dacă ar fi vreo problemă să zbor și mi-au zis doar că îmi vor elibera un certificat precum că sarcina decurge bine, care mi-a fost cerut înainte de îmbarcare în ambele direcții. Zborul a decurs bine.

Somnul în al doilea trimestru de sarcină

Somnul, sau mai bine zis nesomnul, a început să fie ¨un exercițiu¨ pentru ceea ce urma. Pe lângă faptul că mersul la toaletă încă continuă a fi de mai multe ori pe noapte, deja devenea și incomod. Începusem să-mi pun perne la spate, sub burtă, între genunchi, oriunde simțeam necesar. 

Îmi amintesc că într-o perioadă dormeam cu șase perne și soțul nu înțelegea la ce bun, până nu încercat și el, iar acum, trei ani mai târziu, el încă doarme cu două, trei perne. Poți folosi o pernă pentru gravide care mai încolo poate fi folosită și pentru a alăpta bebelușul într-o poziție comodă. 

Pune la punct un program nocturn ca să te odihnești bine. Folosește mirosuri relaxante, spre exemplu ai putea folosi o mască pentru ochi cu miros de lavandă sau ai putea pune câteva picături de ulei de lavandă pe pernă. Poate chiar ai nevoie de o saltea nouă (și mai mare, pentru nopțile când bebelușul va veni peste voi). 

al doilea trimestru de sarcină

Dezvoltarea bebelușului la finalul trimestrului II

Măsoară cam 35 cm și cântărește aproximativ 800 gr. Își poate strânge pumnul și-și atinge degetele de la picioare. Ochii sunt acum albaștri, dezvoltați aproape complet și gata-gata să se deschidă. Culoarea se va schimba în funcție de genele moștenite.

Totul începe a semăna mai mult a realitate acum, probabil v-ați obișnuit deja cu activitatea sporită a bebelușului, cu pofta de foame aproape de neoprit, cu mersul la baie de zeci de ori pe zi, și altele. Asta nu înseamnă că bebelușul este complet format și în afara oricărui pericol. În această perioadă, la sfârșitul celui de-al doilea trimestru este posibil să apară travaliul prematur.

Eu am avut aici o perioadă solicitantă, pe alocuri stresantă la serviciu și simțeam uneori cum era afectat și bebelușul, se ghemuia într-un colț, aveam burtica foarte tare și mă durea enorm. Asta era o contracție a uterului care dura cam un minut sau două și nu este neapărat un semnal al travaliului prematur, ci mai degrabă o contracție numită Braxton Hicks sau falsul travaliu. 

Aceste contracții sunt normale și pregătesc corpul pentru momentul nașterii. Monitorizează-le frecvența și vorbește cu doctorul, mai alex dacă se repetă cu regularitate și devin dureroase. Eu desigur am lăsat lucrul în zilele când simțeam asta, mă duceam la plajă să mă relaxez, căci nu merita bebelușul meu pentru nimic în lume acel stres asupra lui și nici un client nu merita acel efort.

Vă povestesc în articolul următor cum a decurs al treilea sau ultimul trimestru de sarcină.

De cînd am aflat că voi avea un copil am conștientizat faptul că voi fi primul exemplu pentru ea și am început să fac cursuri de parenting, să învăț mai mult despre alimentația sănătoasa, despre atitudinea care mă va ajuta să cresc un copil fericit. Citesc și scriu despre tot ce simt. Mă inspir zilnic de la copilul meu. Învăț a iubi și a trăi așa cum o face ea: cu adevărat, fără a aștepta ceva în schimb, așa cum simt cu tot corpul și sufletul meu.

Lasă un răspuns