Ghid complet – primul trimestru de sarcină și jurnalul meu

Pentru mine sarcina a fost ceva foarte dorit și așteptat, asta simțeam atunci: vreau și sunt pregătită. Dar, pentru ce sunt pregătită? Știu eu ce mă așteaptă? Întreaga ta ființă și viața ta de până acum sunt pe cale să se schimbe, într-un fel cum nici nu-ți poți măcar imagina. Aproximativ vezi la cei din jur, însă nici pe departe echivalent cu realitatea.

Săptămânile de sarcină

Fiecare săptămână de sarcină vine cu noi experiențe – ecografia, poftele stranii, prima mișcare a bebelușului și în final, nașterea. Apar diferite simptome și totul devine clar, ești însărcinată. 

Peste nouă luni sau chiar mai devreme vei deveni mămică. Poate acum nu ți se pare că sarcina te va schimba prea mult, dar se va întâmpla cu siguranță. În fiecare zi în corpul tău se petrec mari schimbări, uneori de-a dreptul ciudate, și în tot acest timp bebelușul în devenire se dezvoltă uluitor.

Urmărirea sarcinii

Sunt foarte multe aplicații care te ajută să urmărești evoluția bebelușului. În cazul meu a fost aceeași cu care îmi controlez ciclul menstrual. Era o curiozitate foarte frumoasă, dar și un oarecare control asupra dezvoltării micuțului din interiorul tău. 

Pe mine spre exemplu m-a ajutat să conștientizez mai profund evoluția bebelușului și impactul care îl am eu asupra celor două inimi care băteau în mine. Câteva exemple sunt aplicația de la Baby Center sau Pregnancy+. De asemenea, e frumos să vă faceți un jurnal de sarcină pentru a păstra amintirile peste ani.

primul trimestru de sarcina

Cum am aflat că sunt însărcinată?

Eram la doctor, venisem la alt control general, plină de emoții, dar nu mă așteptam ca în sfârșit rezultatul să fie unul pozitiv, iar în același timp mă gândeam ce bine că de data aceasta nu este soțul alături – pot să-i fac o surpriză… Am plâns și eu și doctorul din momentul în care am aflat marea noutate. Apoi am mai plans încă o oră până am ajuns la lucru.

Cum i-am spus partenerului?

Toată ziua nu am vorbit aproape cu nimeni, doar am zâmbit. În ziua aceea nu prea am lucrat, mai mult am scris, ca de fiecare dată când am sufletul și stomacul plin cu fluturi. Abia așteptam să vină soțul să mă ia de la lucru, ca în fiecare seară, doar că azi avea să fie diferit. La sfârșitul zilei aveam pregătită o poezie în care spuneam tot ce-am făcut împreună pentru prima data și la sfârșit am zis ¨pentru prima data vom fi mamă și tată¨. Desigur au urmat multe îmbrățișări și șiroaie de lacrimi.

În continuare o să vă povestesc cum a decurs primul trimestru de sarcina

Sarcina este împărțită în trimestre

Primul trimestru se desfășoară de la săptămâna 1 până la sfârșitul săptămânii 12. Al doilea trimestru se desfășoară de la săptămâna 13 până la sfârșitul săptămânii 26. Al treilea trimestru se desfășoară de la săptămâna 27 până la sfârșitul sarcinii.

Când aflasem că eram însărcinată eram în săptămâna a 3-a. Chiar din prima zi doctorul mi-a recomandat să iau suplimente de acid folic și fier. Unele vitamine pot provoca greață, deci cere-i doctorului unele mai ușor de digerat sau altă marcă.

Restricțiile

Cu o săptămână înainte de a afla fusesem la o cină cu prietenii și consumasem alcool, fuseseră 2 pahare de vin, dar îmi făceam griji. Nu intra în panică! Nu a fost o problema în cazul meu, dar este foarte important de aici înainte să eviți orice fel de alcool, băuturi carbogazoase, cofeină etc. Ciocolata la fel conține cofeină, dar trebuie să mănânci foarte multă pentru a avea probleme. Este necesar să știi mâncarea și băuturile pe care trebuie să le eviți, dar și cea pe care să o consumi mai des, deci ai nevoie de o listă. Iată ce recomandări am primit de la medicul meu: 

Alimente crude sau semipreparate de evitat în sarcină

  • cărnurile și fructele de mare insuficient preparate termic
  • germenii de plante
  • ouă în stare crudă (maioneză, sosuri, etc.)


Ce este ok?

  • carnea și fructele de mare gătite suficient
  • sushi vegetarian
  • alimentele conservate care nu se păstrează la rece

Legat de consumul de pește în sarcină: anumite tipuri de pește conțin un nivel ridicat de mercur și alte metale grele care pot afecta buna dezvoltare a bebelușului. Peștele de crescătorie poate fi contaminat cu bifenili policlorurați (BPC), ce pot avea un efect carcinogen. 

Se pot consuma până la 350g pe săptămână: somon sălbatic, somn, cod, biban oceanic sau de mare, sardine, creveți, limbă de mare, ton slab (tuna light), polac, lavrac, tilapia. 

De evitat: scrumbia, rechinul, scoici crude, peștele afumat, sushi, peștele spadă, ton alb, ton proaspăt. 

Precauții privind brânza și produsele lactate în sarcină


Produsele lactate crude sau nepasteurizate pot provoca listerioză sau salmoneloză. Puteți consuma fără grijă brânzeturile tari, cât și laptele, iaurtul și brânzeturile moi pasteurizate.

De asemenea, este recomandat să reducem consumul de cofeină în sarcină. S-a constatat că produsele un compus numit theobromina poate afecta ritmul cardiac al fătului, fiind un stimulent. Există mai multe studii legate de consumul de cofeină în sarcină. Acest compus îl regăsim și în ciocolată.
primul trimestru sarcina

La prima vedere zici că nu ai putea mânca nimic, dar de fapt, poți să mănânci aproape de toate dar în cantități foarte limítate. Spre exemplu, cafeaua o poți consuma, dar foarte rar, în cantități foarte mici și cu lapte sau mai bine decofeinizată.

De ținut minte, cofeina inhibă absorbția de fier, un nutriment important pentru dezvoltarea fetală, iar conform unor studii, o porție zilnică de cafea de 350ml crește riscul unui avort.

Atât ceaiul negru, cât și ceaiul verde conține cofeină, acesta trebuie evitat în primul trimestre și consumat în cantități moderate mai târziu și dintr-un alt motiv: excesul de ceai verde scade eficacitatea acidului folic.

Bebelușul tău are nevoie de proteine pentru a crește! O femeie însărcintă necesită zilnic de 60gr de proteine. Poate fi carne de pasăre, vită sau pește. Doctorul mie-mi recomandase să nu consum deloc carne sau pește proaspăt, dar să le pun la congelat cel puțin 24 de ore, apoi să le gătesc foarte bine.

jurnal de sarcina

Ce-am scris în jurnal în primul trimestru de sarcină?

La săptămâna a 5-a deja aveam dureri de spate și nu mai puteam purta blugi. Nu se vedea deloc burtica, dar mă apăsau nasturii și mă durea. Ne-am dus în vizită la părinți să le spunem noutatea și îmbrăcam hainele mamei care erau cu o mărime mai mare. Nu mi-am cumpărat haine special pentru gravide, dar eram foarte fericită că am motive să port doar rochii Începusem să merg de trei, patru ori pe noapte la baie.

Dezvoltarea bebelușului în primul trimestru de sarcină

În săptămâna a 5-a embrionul este mai mic decât o sămânță de măr. Celulele din care se va dezvolta inima bebelușului s-au format și palpită. La săptămâna a 6-a inima va fi mai mică decât o semință de mac, dar deja bate. Creierul și măduva spinării prind formă. Placenta și cordonul ombilical sunt deja în dezvoltare și vor transporta curând oxigen și nutrienți de la mamă către bebeluș.

Medicamente la minimum

Dacă urmezi un tratament, anunță-l imediat pe doctorul care ți l-a prescris că ești însărcinată, înainte de a face orice schimbare a medicației. Unele medicamente, cum ar fi cele împotriva acneei, nu sunt recomandate în timpul sarcinii.

Întreabă medicul ginecolog înainte de a lua medicamente fără rețetă pentru problemele de sănătate banale, cum ar fi răceala. Paracetamolul este bun pentru diverse dureri, dar oricum consultă medicul înainte de toate. Nu lua aspirină sau ibuprofen, ambele pot afecta circulația fetală. Fii prudentă în folosirea remediilor pe bază de plante în timpul sarcinii.

E foarte comun să răcești în timpul sarcinii, corpul nu mai este atât de imun pentru a proteja dezvoltarea fătului. Eu am tratat răceala cu ceai cu lămâie și miere, gargară cu apă sărată, iar febra și durerile de cap cu comprese. Rămăsesem cu probleme de urechi la un moment dat și am făcut gargară cu cimbru, foarte neplăcut, dar mi-am revenit în a 3-a zi.

Începând cu săptămâna a 7-a eram foarte sensibilă la mirosuri.

Nu am vomitat niciodată în timpul sarcinii, dar mă simțeam îngrețoșată chiar și atunci când puneam paste sau orez la fiert, nemaivorbind de ceva prăjit. Pentru mine a fost primul pas către gătitul mai des la cuptor.
Dacă mirosul este greu de suportat și ai vomă adesea, întreabă medicul dacă ai putea lua un supliment de vitamina B6 pentru a ușura senzația de greață. De asemenea, ghimbirul și lâmâia pot ajuta la diminuarea senzației de greață. 

primul trimestru de sarcină

Săptămâna a 7-a. Cresc proporțiile.

Creșterea în greutate în timpul sarcinii face parte din program. Greutatea suplimentară asigură o bună creștere a bebelușului și te pregătește ca să poți purta un făt. Aceasta trebuie monitorizată de către doctor. 


Colegiul American al Obstetricienilor si Ginecologilor
recomandă următoarea schemă de creștere a greutății în timpul sarcinii:
-11 – 16 kg la femeile cu o greutate normală pentru talia lor
-13 – 18 kg la femeile cu o greutate sub cea normală
-7 – 11kg la femeile supraponderale

În mediu asta înseamnă că vei asimila 1-2 kg în primul trimestru, iar apoi 0,5kg săptămânal până la sfârșitul sarcinii.

Creșterea în greutate exagerată mărește riscul unor complicații cum ar fi nașterea prematură sau operația de cezariană, dar și diabetul gestațional. Cere sfatul medicului dacă greutatea ta crește vertiginos.

Vizitele la medic

În general medicii recomandă vizitele lunare în timpul sarcinii. Este esențială prima vizită la medic pentru a vă recomanda analizele aferente primului trimestru de sarcină cât și a recomandărilor legate de suplimente de vitamine.
La 6-7 săptămâni se pot detecta bătăile inimii bebelușului pentru prima dată. Apoi la 12 săptămâni se recomandă efectuarea primei morfologii pentru a determina că bebelușul se dezvoltă normal. Puteți găsi informații în plus despre controalele din timpul sarcinii pe pagina Centrului medical „Dr. Victor Babeș”. 

Litiera pisicii

Curățarea litierii pisicii este exclusă în perioada sarcinii. Fecalele felinelor pot conține toxoplasma gondii, un parazit care poate traversa placenta și afecta fătul. Este rar, dar de ce să-ți asumi riscul? Grădinăritul nu este recomandat din aceleași motive.

Ce-am scris în jurnal? Săptămâna a 8-a.

Am început să obosesc mai repede, vorbesc două minute și am nevoie de altele trei ca să respir. Am deja 55,5kg, cu 3 kg mai mult decât înainte de sarcină. La serviciu am anunțat șeful că voi fi mămică (voiam să spun la toată lumea, dar am așteptat până la prima ecografie). Mă strângea sutienul deja (până la sfârșitul sarcinii mărimea cupei s-a dublat).

primul trimestru

Dezvoltarea bebelușului.

Bebe măsoară cam 2 cm, iar uterul are dimensiunea unei mingi de tenis. Inima bebelușului este acum formată din două camere și bate cam de 160-170 de ori pe minut, de două ori mai repede decât a unui adult. Se disting deja pleoapele, vârful nasului și buza de sus.

În această perioadă începusem să am dureri de dinți și sensibilitatea mai mare decât de obicei.Țin minte că fusesem la stomatolog, dar nu mi-au dat nici un tratament, doar următoarele sfaturi:
Atenție la sângerările excesive, acestea pot fi semnul unei afecțiuni gingivale care poate crește riscul nașterii premature. Se recomandă minim 1 detartraj mai serios în timpul sarcinii. 
Spală dinții după fiecare masa, folosește ața dentară și clătește-te zilnic cu apă de gură.
Evită radiografiile și tratamentele cosmetice, chiar și albirea dinților.

Aportul de lichide este important în sarcină

În această perioadă am învățat să beau mai multe lichide. Nu eram genul de persoană care purta sticla cu apă după ea, dar a fost momentul perfect pentru a-mi face un obicei nou și foarte sănătos. Încercam să las mereu sticla la vedere, pentru a bea cât mai des apă. 

Culoarea urinei indică cât de bine ești hidratată. Dacă este incoloră sau galben pal, e bine, dacă este mai închisă, bea lichide.

Prima ecografie

Mă informam foarte mult despre orice subiect, dezvoltarea fătului, nutriție, sport, îngrijirea pielii etc, dar tot încă nu părea real, muream de curiozitate să văd prima ecografie.

Chiar dacă aveam toate simptomele tipice, balonare, greață, sâni dureroși, cel mai mult îmi doream să văd omulețul care se dezvolta în mine. S-a întâmplat în săptămâna a 10-a, fiind în Spania. 

Prima ecografie a durat o oră și jumătate. A fost dragoste la prima vedere, vedeam și înțelegeam perfect ce văd. Avea deja 4 cm, i-am văzut mânuțele și degețelele, capul, năsucul, am văzut cum se mișca, a fost ceva impresionant. Ne uitam și eu și soțul cu gurile căscate la propriu, cu lacrimi curgând pe obraji, iar inima-mi bătea atât de tare încât credeam că-si schimbase locul undeva lângă ureche, atât de bine o auzeam.

În cazul meu, această experiență doar m-a făcut să-l iubesc și să-l vreau mai mult pe soțul meu. Eram extrem de sensibilă și la fiecare atingere a lui aveam furnicături în tot corpul. Simțurile mele mi-au lărgit orizonturile în timpul sarcinii. Chiar era ceva grozav!

Sportul și mișcarea în sarcină

Legat de sport în primul trimestru de sarcină, medicul mi-a recomandat activitățile low impact ca mersul pe jos, înotul, aerobica în apă, yoga sau pilates. Mișcarea este foarte benefică în sarcină și previne anumite afecțiuni ce pot apărea. 

Dacă faci jogging în mod regulat este ok să continui activitatea atâta timp cât fizic te simți bine. La fel pentru ridicare de greutăți moderată. Este însă contraindicat să urmezi un program pentru slăbit când ești deja însărcinată. 
miscare in primul trimestru

Este normal să fii încântată și îngrijorată în același timp, dar ascultă-ți corpul și instinctul, cumva știu ele mai bine decât mintea de ce ai nevoie.

Finalul primului trimestru de sarcină

În ultima săptămână a primului trimestre, mă trezeam în fiecare zi la ora 6 dimineața ca să mănânc. Îmi era foame, atâta foame că nu puteam dormi, chiar dacă ultima gustare o luam la 11 noaptea când ieșeam de la lucru, iar în timpul zilei mâncam cam la fiecare 3 ore. 

În ultimul trimestru foamea mă trezea la 5 dimineața. Îmi era foarte rușine să întreb doctorul dacă pot să mănânc, o făceam pentru că așa simțeam și nu-mi era frică de kg pe care puteam să le iau, îmi era mai frică să nu am energia și vitaminele necesare pentru a le oferi bebelușului. 

Când totuși am întrebat doctorul, a zis să fac exact ceea ce-mi cere corpul. Vrea odihnă – ok, vrea exerciții – ok, vrea mâncare – ok, așa cum am mai spus, simțurile devin mult mai puternice și instinctiv știi tot ce-i mai bun și corect pentru tine.

Vă rog nu uitați că toate sarcinile sunt diferite și asta este experiența pe care am trăit-o eu! Pentru oricare dubii care le aveți, vă rog adresați-va la doctor.
O sarcină frumoasă vă doresc!

De cînd am aflat că voi avea un copil am conștientizat faptul că voi fi primul exemplu pentru ea și am început să fac cursuri de parenting, să învăț mai mult despre alimentația sănătoasa, despre atitudinea care mă va ajuta să cresc un copil fericit. Citesc și scriu despre tot ce simt. Mă inspir zilnic de la copilul meu. Învăț a iubi și a trăi așa cum o face ea: cu adevărat, fără a aștepta ceva în schimb, așa cum simt cu tot corpul și sufletul meu.

Lasă un răspuns