Interviu la Explore 100 – o școală și o grădiniță cu viziune pentru viitor

În parteneriat media cu Asociația WAHM am luat interviul fondatoarei Explore 100, grădiniță și școală cu o abordare a educației alternative, dar care respectă programa națională.

Am vizitat școala și grădinița, am găsit un loc cald unde copiii se pot dezvolta armonios, dar mai ales oameni care au un interes real pentru educația lor.

Aș vrea întâi să vorbim puțin despre Andrada, așa că am rugat-o să ne spună ceva despre ea și despre Explore 100:

„Sunt un optimist convins, am moștenit asta de la tata. Sunt muncitoare și perseverentă, iubesc oamenii și accept cu curaj provocările. Am făcut și greșeli, dar am învățat din ele și m-am ridicat cu mai multă forță și încredere. Și soțul meu, Mihai, este mereu alături de mine și împărtășim acceași viziune. Am fondat inițial grădinița Explore 100 acum 8 ani pentru că mi-am dorit altceva pentru copilul meu, apoi pentru convingerile care mi s-au întărit în timp despre educație.

Explore 100

Am continuat pentru că grupa a crescut rapid și împreună cu părinții am decis să mergem mai departe cu școala primară.

Ca formare sunt absolventă – licențiată în Jurnalism a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, dar după fondarea grădiniței am studiat mult pe partea educațională, cursuri, conferințe ca cele ale lui Alfie Kohn, Larry Cohen, Michael Thomson, Aletha Solter, Harville Hendrix & Helen Hunt, Meg Hickling. Mereu am luat și profesorii școlii cu mine.

Am decis să urmez și Facultatea de Științele Educației, sunt deja în ultimul an. Lucrarea de licența va fi despre modelul Explore 100, practicile și tehnicile folosite de noi. 

Sunt un om cu o energie cât pentru 10 oameni la un loc. Am un soț cu aceeași energie. forță și pasiune. Chiar dacă inițial am făcut totul pentru Maria care are acum 12 ani, acum facem lucrurile pentru comunitatea Explore prin care cred ca vom schimba ceva. 

Suntem norocoși cu spațiul și locația Explore 100 din Mogoșoaia. Este o zonă minunată, parcul cu palatul, pădure, o zonă cu herghelie de cai, o stradă cu poarta maramureșană. Recent a fost deschis și centrul Explore 100 + Domenii unde vin profesori și părinți minunați, însă în Mogoșoaia este comunitatea de bază, cu care am pornit la drum, și aici vrem să deschidem și gimnaziul. „

explore 100

Abordarea Reggio Emilia a centrului Explore 100

Andrada o numește hands-on learning, ideea de a învăța senzorial, prin simțuri, dar în primul rând Explore este de inspirație Reggio Emilia.

Ce ne poți spune despre metoda aceasta?


„Metoda Reggio Emilia a apărut undeva după al doilea război mondial în Italia. Un profesor de gimnaziu, Loris Malaguzzi împreună cu o mână de părinți au vrut să reconstruiască școala după război. 

El a venit cu anumite principii. În primul rând el a spus că un copil are 100 de limbaje diferite prin care el descoperă lumea și prin care se exprimă. Prin aceste limbaje ei vor înțelege mediul și anumite noțiuni abstracte și se vor exprima pe sine. Sunt copii cărora le pui o întrebare și poate nu vor spune mare lucru, dar dacă le oferi hârtia și pensula sau dai drumul la muzică s-ar putea să îi cunoști. 


O altă idee importantă și centrală este cea a unui curriculum emergent. Nu unul pregătit de profesor ci care vine prin copil, părinte, mediu. Dacă 3 zile este ceață afară atunci putem vorbi despre ceață și să integrăm conceptul în activitățile cu copiii, indiferent ce este în programă la acel moment. Putem dezvolta competențele necesare ținând cont de curriculum emergent. Când apar întrebări și curiozități despre un anumit subiect este bine să le răspundem copiilor și să facilităm astfel învățarea în direcția care îi interesează.”

Tipuri de activități la Explore 100

„Pot să îți dau exemplu de un tip de activitate pe care l-am făcut după vot, luni, fiind la clasa a doua. I-am împărțit pe copii în echipe, în fiecare echipă exista un președinte, s-a tras la sorți, dar și 4 sau 5 miniștri. Toți acești miniștri trebuiau să vină către președinte cu minim 3 propuneri, dar ei au venit cu câte 5-10 propuneri pe care să le aplice. Președintele putea să aleagă 3. Au fost extrem de implicați și au venit cu idei la care și noi adulții ar trebui să ne gândim.” 

Pe lângă curriculumul emergent, un rol important îl joacă documentarea profesorului. Cred că un cuvânt care definește Reggio Emilia este reflecția. Atât copiii cât și profesorii sunt invitați să reflecteze la ceea ce s-a întâmplat, la informația primită. Reflecția face parte din procesul de documentare. Un profesor Reggio este un profesor cercetător care documentează foarte mult ce se întâmplă la clasă și cu fiecare elev, modul în care au loc activitățile. Această învățare apare apoi pe pereți pentru că un copil are nevoie să știe că ceea ce gândește și spune are valoare. El vede lucrul acesta pe pereți, în plus, îl ajută să facă conexiuni între activități prezente și trecute.”

explore 100
explore 100

Ce fel de profesori găsim la Explore 100?

Copiii de la Explore 100 sunt încurajați să gândească și să creeze. Încurajarea gândirii proprii e ceva ce se pierde în școlile clasice. Puțini au norocul să dea peste profesori care să aibă această abordare. 

Iată ce ne spune Andrada despre rolul profesorului:
„Totul are legătură cu imaginea copilului. Dacă tu ca profesor porți o imagine minunată a copilului și dacă consideri că un copil este plin de potețial, puternic, curios și inteligent, atunci așa îți vei aranja totul. De la modul în care setezi mediul până la cum ajungi să aduci informația copilului, cum facilitezi învățarea, fără a considera că un copil e un pahar gol și tu îl faci deștept. Trebuie pus la dispoziție un mediu în care să se dezvolte.

Profesorul este un ghid, un partener, nu un turnător de informație. A găsi cadre didactice dedicate a fost cea mai mare provocare. Abordarea noastră educațională presupune ca învățătorii să schimbe anual sau la doi ani clasa în funcție de nevoile copiilor. Am căutat profesorul cercetător care nu are toate răspunsurile, profesorul care vine în fiecare zi cu o întrebare în minte la care nu știe răspunsul, dar ar vrea să îl afle de la copii, așa știu că este sincer implicat. Caut profesori care să caute schimbarea în educație. Cred sincer în schimbarea în educație.”

Unelte pentru viitor la Explore 100

Nu știm cum o să arate viitorul, dar știm că este într-o continuă schimbare. Cele trei unelte pe care vrem să le oferim copiilor, să le dezvoltăm în anii de grădiniță și școală la Explore 100 sunt:

  • Inteligența emoțională
  • Gândirea critică 
  • Creativitatea

Ca un copil să ajungă într-o zi să bată calculatorul, avem nevoie să încurajăm aceste abilități, în special creativitatea. Reggio Emilia prin cele 100 de limbaje exact asta face, îl expune pe copil la cât mai multe domenii pentru a-l pregăti pentru o meserie care nu știm cum o să arate.

Implicarea părinților

Părintele trebuie să fie implicat în viața școlară a copilului. Reggio Emilia pune mult accent pe comunitate. Așa cum Loris Malaguzzi a început cu o mână de părinți, nu poți face educație fără a-i implica pe părinți. De la ei vine multă susținere, multe idei pentru educație, orice situație întâmpinată la școală se rezolvă cu ajutorul părinților. 

Școala Nomadă

În cadrul Explore 100 întâlnim și conceptul frumos de școală nomadă. Inițial un proiect, Școala Nomadă este acum un curs care ține jumătate de zi, facilitat prin Lavinia Mincu. Copiii sunt expuși la diferite medii, asta înglobând și matematică, română, istorie și multe altele. Este o școală făfă pereți, o aventură urbană.

Lavinia și încă un facilitator de la sediul din Domenii merg de 2 ori pe săptămână cu 2 grupe oriunde în oraș, într-o misiune de explorare. De exemplu, una din temele abordate a fost legată de curaj. Astfel copiii au ajuns la sediul unde se antrenează Poliția Română și au învățat tehnici de autoapărare, apoi au făcut interviuri pe stradă pe tema aceasta, au mers la escaladă.

Tot în cadrul temei dedicate curajului, copiii au mers „singuri” cu metroul. Important a fost că au avut un jurnal de reflecție în care au notat cum se simțeau la început, dacă le-a fost teamă, cu cine au interacționat și cum s-au simțit la finalul experienței. 

Ceea ce poate să faciliteze Școala Nomadă este chiar pregătirea pentru viață, mai mult decât ar putea să o facă statul în bancă. 

Pe lângă aceaste experiențe, mai există la Explore 100 și cursuri complementare. De exemplu există un curs ce îmbină diversele științe ca fizica, matematica sau chimia, plimbând subiectele de la ADN la materie, însă cu o abordare diferită ce permite elevilor să devină fascinați de aceste subiecte pentru că înțeleg la ce folosesc. 

Bullying-ul și abordarea sa

Am vrut să o întreb pe Andrada și despre bullying, un subiect de actualitate despre care a scris și psiholog Meda Poncișu. Având două fetițe ce vor merge la școală și experimenând bullying-ul pe propria-mi piele în timpul școlii, am vrut să știu cum se abordează la Explore 100 problemele de acest gen. 


„Copiii zilelor noastre sunt diferiți din două puncte de vedere. În primul rând sunt diferiți pentru că trăiesc cu foarte mulți stimuli în jur. Și tot ceea ce înseamnă televizor, tabletă, dar și de alt fel. În al doilea rând ei trăiesc cu părinți/adulți în jurul lor care pot să rezolve totul la un click distanță. Și atunci cultivarea răbdării devine foarte dificilă.

Copiii de azi vor să apese pe un buton și să rezolve orice situație, pentru că asta au văzut la noi, adulții. Conflicte se întâmplă și la Explore, cred că ar fi grav dacă nu s-ar întâmpla, unde nu sunt conflicte nu creștem.

Nu cred că avem întotdeauna cea mai bună variantă sau soluție optimă de rezolvare a conflictelor, cred că nu există o rețetă, există un fir roșu al intervenției între victimă și agresor, și agresorul și victima au mare nevoie de noi.

În momentul în care este blocat, agresorul nu are nevoie de explicații ci trebuie să știe că ești acolo lângă el, că observi că este frustrat, nevos, dar că nu îl poți lăsa să lovească sau să umilească. În acest caz va fi scos din contextul respectiv și se stă cu el separat pentru a se putea liniști și a putea trece printr-un proces de reflecție, împreună cu adultul. 

Nu e ok să existe izolare, nu trebuie să fie umilit și nici să îi fie frică de această perioadă de time out. Nu deținem rețeta după cum spuneam, dar contează mult relația cu profesorul de la clasă. Dacă relația cu profesorul este una minunată lucrurile sunt mai ușoare. Un anumit procent de conflicte este perfect normal, nu trebuie mereu intervenit. Loviturile sau jignirile nu sunt ok și atunci trebuie intervenit imediat. Copiii trebuie să înțeleagă că orice comportament are și o consecință. Dacă ai stricat un obiect va trebui să îl repari sau să îl înlocuiești.”

explore 100
explore 100

Ritmul copiilor

În încheiere am întrebat-o pe Andrada despre ritmul copiilor. Știind că fiecare copil are un ritm propriu, mulți părinți se întreabă oare ce se va întâmpla la școală dacă copilul rămâne în urmă sau din contră, se plictisește dacă sunt noțiuni deja asimilate.


„E important să poți respecta ca profesor ritmul fiecărui copil. Învățarea trebuie să fie diferențiată, nu avem cum să fim toți la același nivel. Chiar dacă nu punctăm lucrurile acestea, ei își dau seama de diferențele dintre ei, de exemplu unul este foarte talentat la matematică, altul citește foarte bine, un al treilea desenează extraordinar. 

E ok să vadă diferențele, dar fără să fie punctate de profesor. La clasă e important să se poată lucra diferențiat. La sediul din Domenii am introdus și clasele mixte ca vârstă ceea ce îi ajută pe copii foarte mult. Cei mari colaborează cu cei mici, dezvoltând și abilități socio-emoționale. Iar copilul mai mic învață cu mult drag de la un copil mai mare. Ceea ce oferim la Explore 100 este o provocare, iar fiecare copil ne oferă șansa să învățăm.

Cu eforturi mari, dar și cu mult entuziasm și încredere într-o echipă curajoasă și inspirată, Explore 100 răspunde nevoii de schimbare în educație, așa încât exploratorii noștri să poată face fața provocărilor reale de a trăi și munci în secolul XXI.”

explore 100
Mama de două fete în primul rând, mi-am dedicat timpul creșterii lor pentru că asta îmi aduce cea mai mare bucurie. Consider că parentingul nu poate fi perfect și că educându-ne copiii ne educăm în primul rând pe noi, părinții. Resurse părinți a pornit de la ideea de a aduce un nou tip de educație in România, cea în care părintele și copilul învață împreună.

Lasă un răspuns