Activități extrașcolare de toamnă 5+ ani

Activitățile extrașcolare pot lua diverse forme, cum ar fi: vizite, excursii, tabere, concursuri sportive, concursuri de creație, ateliere deosebite, proiecte etc.
Rolul activităților extrașcolare
- Dezvoltarea complexă a copilului, din punct de vedere motric, intelectual, psihic, moral, social etc.;
- Descoperirea înclinațiilor particulare, a aptitudinilor și a talentelor;
- Compensarea unor puncte slabe în personalitatea preșcolarului sau elevului, prin oferirea unui cadru nonformal, plăcut, atractiv și stimularea autodepășirii (exemplu: ateliere de comunicare nonverbală/verbală, activități și concursuri atractive în echipă, cursuri de orientare turistică etc.);
- Recreerea copilului, în contextul unei vieți aglomerate și solicitante;
- Sporirea creativității;
- Formarea de noi prietenii;
- Îmbogățirea unei culturi generale/specifice, în anumite domenii;
- Creșterea motivației pentru învățare, în general.
PROIECTE ȘI ACTIVITĂȚI DE TOAMNĂ
PENTRU GRUPA MARE ȘI CICLUL PRIMAR
1) ACTIVITĂȚI SIMPLE DE TOAMNĂ:
- Cumpărături într-o piață de legume și fructe (activitate interdisciplinară ce îmbină domeniul Matematică și cunoaștere a mediului, Comunicare în limba română, Dezvoltare personală – Cum să fim politicoși și să obținem ceea ce ne dorim?)
- Plimbare tematică în zona școlii/grădiniței: adunarea de frunze multicolore și presarea lor într-un ziar / caiet, observarea arborilor, adunarea de ghinde/castane și realizarea de ursuleți sau căsuțe, în orele de Abilități practice, observarea păsărilor și discuții despre păsările migratoare, analiza vremii (temperatură, precipitații etc.) și discuții despre venirea toamnei;
- În cazul copiilor de la oraș: Proiecție activități de toamnă la sat, imagini și filmări; unelte de toamnă, grădinărit etc. Discuție despre experiența lor reală în astfel de activități, dacă există. Încheierea printr-un desen propriu sau o activitate practică în grădina instituției (plantare pom/flori de toamnă, greblat frunzele căzute etc.)
- Excursie la sat, într-o zonă tradițională, cu participare la diverse ateliere specifice și observarea activităților de toamnă; pregătiri în prealabil: întrebări pentru oamenii de la sat;
- Construirea unor decoruri de toamnă pentru acasă – frunze colorate de lipit pe geam, ghirlande de atârnat, mici vaze decorate cu fire de lână în culori de toamnă, Cutia Toamnei – decorarea unei cutii de lemn, în ton cu toamna, în care ulterior să adune bilețele cu dorințe, impresii, amintiri din acest sezon, împreună cu părinții, semne de carte cu frunze și flori lipite, Sporul Casei (din semințe/cereale/boabe diverse, puse în straturi într-un borcan/sticlă);
- Realizarea unei Expoziții a Toamnei: decoruri din legume și fructe de toamnă, desene, picturi și colaje de toamnă; poate avea loc sub forma unui târg cu troc, elevii școlii fac schimburi între obiectele realizate;
- Șezătoarea Toamnei: recitare de poezii și cântece specifice, expoziție de decoruri
- Dezbatere: Toamna la oraș vs. toamna la sat – asemănări și diferențe, plusuri și minusuri (avantaje și dezavantaje), preferințe proprii.
- Comparație complexă: toamna în trecut, toamna în prezent
- Analiza pe glob: ce anotimp au alte țări depărtate, în timp ce la noi e toamnă?
- Excursii în diferite zone ale țării.
2) PROIECTE DE TOAMNĂ:
Cutia Toamnei: Clasa poate fi împărțită în două echipe (fete/băieți sau extrăgând nr. 1/2 etc.); fiecare echipă trebuie să construiască o cutie din carton sau, dacă sunt de vârstă mai mică, doar să decoreze una cumpărată. Cutia trebuie să fie mai mare, cel puțin de mărime A4. Elevii vor aduna pe parcursul toamnei idei pentru școală, dorințe personale, supărări, impresii despre învățare, idei de activități extrașcolare, mesaje către doamna învățătoare etc. La sfârșitul fiecărei luni, cutia este deschisă, iar profesorul citește bilețelele. Astfel, luna următoare se pot pune în practică ideile copiilor. Aceștia trebuie încurajați să adauge măcar un bilețel în fiecare zi, conținând impresia/ideea/doleanța lor.
De ce iubim toamna?
Fiecare elev trebuie să aleagă o modalitate proprie prin care va expune în fața clasei motive de a aprecia anotimpul toamna. Acestea pot fi: poezie sau melodie proprii, proiecție powerpoint cu imagini convingătoare, ”Declarație de dragoste” (susținere verbală, directă, artistică sau pragmatică), Joc de rol – eu sunt toamna, îmbrăcăminte corespunzătoare și prezentare a beneficiilor chiar din perspectiva toamnei (Eu vă aduc x și y, datorită mie etc.) sau orice altă idee proprie (degustare fructe de toamnă etc.). Copiii trebuie încurajați să aleagă modalități cât mai diverse. Se pot crea și echipe de maximum 2 membri.
Cartea Toamnei
Individual sau în echipă, copiii vor crea o carte de prezentare a toamnei, pe care o pot dărui elevilor mai mici sau altor colegi de pe același nivel. Cartea va conține scurte texte, imagini printate sau desene, poezii ori alte aspecte care lor li se par importante de menționat. Foile pot fi capsate, lipite cu pistol special sau găurite cu perforator și legate cu sfoară ori panglică asortată. Coperta trebuie să fie mai groasă și atractivă. La final se menționează autorii cărții. Proiectul poate fi realizat la nivel de școală, caz în care se poate realiza o expoziție/bibliotecă de cărți pentru fiecare anotimp. Părinții pot fi invitați pentru vizionare, produsele pot fi păstrate sau vândute.
share articol :
- Dă clic pentru a partaja pe Twitter(Se deschide într-o fereastră nouă)
- Dă clic pentru a partaja pe Facebook(Se deschide într-o fereastră nouă)
- Dă clic pentru a partaja pe LinkedIn(Se deschide într-o fereastră nouă)
- Dă clic pentru a partaja pe Pinterest(Se deschide într-o fereastră nouă)
- Dă clic pentru partajare pe WhatsApp(Se deschide într-o fereastră nouă)