Ce vor copiii de la Moș Crăciun?

Lucrând și într-o asociație care se ocupă de echilibrul socio-emoțional-locativ al copiilor am avut ocazia să văd zeci de scrisori de la copii pentru moșu’.

Văzând scrisorile am râs și plâns, unii iși doresc jucării (“imi doresc avionul cu telecomanda de la magazinul X care se află la etajul 2 în mall-ul Y”), dar și copiii care își doresc să nu-și mai petreacă Crăciunul in spital, care vor sa aibă o medie mai mare la scoala sau care vor cadouri pentru persoanele de atașament din viața lor.

La final ei nu uită să-i mulțumească moșului pentru cadourile din anul trecut și speră să le primească și anul acesta.

Sunt MINUNAȚI copiii noștri!

Deși pare ca cei mici sau chiar adolescenții spun exact ce iși doresc, eu cred ca lipsește ceva din scrisorile lor, ceva ce le este greu sa ceară…

  • mai mult SPRIJIN EMOȚIONAL
  • mai mult TIMP PETRECUT IMPREUNĂ (de calitate) CU PERSOANELE IMPORTANTE pentru ei
  • mai multe ÎMBRĂȚIȘĂRI
  • mai multe ÎNCURAJĂRI
  • mai mult SPAȚIU SĂ-ȘI EXERSEZE INDEPENDENȚA

Psihologi, economiști, cercetători care au studiat relația câștig financiar-stare de bine au observant că banii au un efect pozitiv asupra stării de bine doar pană la un anumit punct. După ce acest punct personal a fost depășit banii nu mai pot influența gradul de fericire al persoanei.

Studiile de specialitate ne spun că banii nu sunt totul, iar noi adulții, pe lângă bani avem nevoie de (ordinea nevoilor diferă de la persoană la persoană și nu este limitată la atâtea):

1. Avem nevoie să credem că suntem în Siguranță și că lucrurile sunt predictibile.

2. Avem nevoie de Conectare cu ceilalți prin relații satisfăcătoare, siguranța de a împărtăși ceva important și de a fi ascultați, de a fi iubiți, de a aparține, de a coopera.

3. Avem nevoie să ne simțim Competenți, independenti, capabili, importanți.

4. Avem nevoie să ne simțim Valorizați, să știm că ceea ce facem noi este important și are un scop.

Desigur că noi adulții avem mai multe nevoi, așteptări, dorințe, vise. La fel au și copiii noștri.
Pentru copilul de acasă indiferent de ce cadou i-ai pregătit este important ca acesta să fie “împachetat” cu compania ta.

DE CITIT  Relația părinte-profesor, de ce e importantă și cum o construim

Iată cum noi adulții putem “atinge” aceste câteva nevoi ale copiilor:

1. Îi întărești nevoia de siguranță atunci când conflictele se rezolvă constructiv și există, pe cât posibil, rutină în activitățile de viață ale familiei. Limitele sunt clare și impuse cu blândețe de către adulți siguri pe ei.

2. Oferi conectare când te joci cu el, îl asculți, îi zâmbești, vă bucurați împreună de o  jucărie sau de o activitate realizată împreună.

3. Îi întărești nevoia de competență atunci când îl lași pe el să rupă ambalajul în bucățele mici, mici pe care, eventual, le împrăștie peste tot sau atunci când îl lași pe el să descopere singur soluția jocului/activității. Când îl încurajezi să mai încerce chiar și când vrea să se dea bătut.

4. Îi întărești nevoia de valorizare atunci când îi spui “Super, te-ai descurcat foarte bine!”, “Ce creativ ești, nu m-aș fi gândit la soluția asta!”.

Pentru că în fiecare din noi există un “copil interior” vă invit să fiți atenți si la nevoile voastre. Sunt ele satisfăcute? Ce poți face pentru a împlini acea nevoie? Împlinirea acelei nevoi ar schimba ceva?  Ce anume? Care e primul pas pe care îl poți face spre a-ți îndeplini nevoia neglijată?
Când îți dai seama care e povestea “copilului interior” vei fi capabil să răspunzi mai bine nevoilor copilului tău!
“Este mult mai ușor să formezi un copil decât să repari un adult” – Frederick Douglas
Mosu’ sa va fie darnic, dar voi sa fiti si mai darnici, blanzi si toleranti cu cei din jur.

Mă numesc Mădălina Alexandra Popescu sunt psihoterapeut cu drept de liberă practică, membru în Colegiul Psihologilor din România. Am absolvit Facultatea de Psihologie, un master în consilierea copilului și a familiei la Universitatea București, dar și o formare în psihoterapie integrativă în cadrul Institutului Român de Psihoterapie Integrativă din București. Dețin experientă în psihoterapia copilului, în psihoterapia adultului si în psihoterapia de familie. Cand vine vorba de copii râd împreună cu ei, învăț de la ei, mă bucur de reușitele lor, eu îi ajut să-și afle superputerile și să le foloseasca cu folos oriunde s-ar afla. În profesia mea mă motivează potențialul oamenilor mari și mici de a se dezvoltă personal în ciudă tuturor dificultăților prin care au trecut.

Lasă un răspuns