Uncategorized

Alimente pentru creierul copilului mic. Alimente curate vs. efectul pesticidelor asupra creierului

resurse parinti

 După cum am scris și în articolul despre aditivii care produc crize de nervi la copii, ceea ce mâncăm are un impact foarte mare asupra creierului, în special la copiii mici. Până la 5 ani creierul unui copil își formează majoritatea legăturilor neuronale care îi vor defini și influența restul vieții.  

Creierul uman are nevoie de anumiți nutrienți pentru o dezvoltare optimă. În culturile tradiționale se știa în mod instinctiv ce alimente sunt mai potrivite în funcție de zonă și de sezon. Din păcate în societatea modernă s-a înlocuit instinctul cu consumerismul. Consumăm alimente care ne sunt la îndemână, procesate și lipsite de nutrienți. Iar cei mai afectați sunt copiii noștri.  

Deși nu este ușor să găsim alimente bogate nutrițional, este important de reținut că există câteva alimente cheie în alimentația copilului mic care ajută la o dezvoltare corectă, mai ales a creierului.  

Creierul și grăsimile sănătoase 

Creierul uman este 60% grăsime. Acizii grași esențiali (EFA – essential fatty acids) sunt absolut esențiali în dezvoltarea și fuctionarea normală a creierului. Dintre acești EFA, acizii Omega 3 sunt cei mai importanți și cei care lipsesc din dieta modernă. Pe scurt, acizii grași esențiali determină integritatea creierului și modul de funcționare, iar lipsa lor poate duce la boli mentale și proasta funcționare a creierului în general.  

Acizii EFA nu pot fi sintetizați de organism, ei trebuie să facă parte din dieta noastră. Lipsa lor afectează în special creierul copiilor mici în dezvoltare. Din păcate dieta modernă ne lipsește tocmai de acizii grași esențiali, în special Omega 3. Pe deasupra, chiar și alimentele care le conțin pot veni din surse care nu sunt ok (contaminate).    

Acizii grași polinesaturati sau DHA (un tip de Omega 3) fac că sinapsele creierului să fie eficiente. Partea creierului legată de concentrare și atenție depinde de acești acizi grași DHA.  

Uleiul de pește 

Acest aliment a devenit absolut esențial în alimentația copiilor. În mod tradițional administrat copiilor în foarte multe țări acum ceva decenii, a revenit în atenție ca sursă unică de acizi grași esențiali, vitamina A și vitamina D.  

Inclusiv deficiențele de limbaj sunt corelate cu lipsa de acizi grași esențiali. Într-un studiu în care copiilor între 2 și 8 ani li s-a administrat un supliment de ulei de pește, cercetătorii au raportat îmbunătățiri majore în aria limbajului și comunicării după doar câteva săptămâni.  

De asemenea uleiul de pește a fost analizat și într-un studiu al depresiei. Se pare că inflamația la nivelul creierului poate fi legată de incidența depresiei. Markeri ca proteina C-reactiva ridicată au fost raportați la pacienți ce sufereau de depresie. Uleiul de pește ajută la reducerea inflamației. Un medic psihiatru din New York, dr. Michael Norden, folosește suplimentele de ulei de pește la pacienții săi ce suferă de depresie.  

DE CITIT  O experiență a cezarienei după naștere naturală

Este estimat că aproximativ 90% dintre adulți sunt deficienți în Omega 3. În cazul copiilor, aceștia stau și mai prost uneori. În perioada alăptării își iau Omega 3 din laptele matern, însă pe măsură ce cresc încep să devină deficienți.  

Însă nu e de ajuns să alegem orice ulei de pește de pe piață ca să rezolvăm problema. E foarte importantă puritatea uleiului de peste și modul de producție. Multe uleiuri de pește de pe piață sunt sărace atât în Omega 3 cât și în vitamina D din cauza modului de procesare, în schimb au cantități periculoase de vitamina A. Există o lista a fundației Weston Price legată de mărci de ulei de pește recomandate, vă recomand să citiți toate informațiile de acolo înainte de a adiminstra ulei de pește copiilor.  

Peștele ca sursă de Omega 3 

Evident putem oferi copiilor pește ca sursă de grăsimi benefice și Omega 3. Din păcate peștele de crescătorie poate fi contaminat, modificat genetic și în general nu este o opțiune sănătoasă. În plus, chiar și peștele sălbatic este de multe ori contaminat. Din păcate este un animal care reține în corp metale grele ca mercurul. Ori tocmai aceste metale grele pot afecta grav creierul copiilor. Va recomand acest ghid legat de consumul peștelui măcar informativ. În general e bine să nu exagerăm cu consumul de pește în cazul copiilor. Un aliment foarte sănătos a devenit din cauza poluanților un adevărat pericol.  

Ouăle 

Ouăle sunt o sursă de sănătate pentru creier. Sunt un aliment aproape complet. Dacă ar trebui să supraviețuim doar cu un aliment, ouăle ar fi alegerea. Ele conțin proteine, grăsimi benefice și colină, un nutrient esențial în funcționarea neurotransmițătorilor.  

Cum alegem o sursă de ouă? Nu toate ouăle din magazin sunt la fel. Dacă nu putem procură ouă de la găini crescute liber (de țară), putem măcar alege ouă de calitate superioară. Acestea au inscripționat 1 pe ele. Există și ouăle ecologice, inscripționate cu 0. NU sunt recomandate cele ecologice din mai multe motive. În primul rând nu există reglementări ca găinile să petreacă timp afară sau să fie hrănite cu altceva decât cereale ecologice. Din toate ouăle ecologice de pe piață cumpărate nu am întâlnit niciun gălbenuș care să arate normal. Par să fie sărace în nutrienții specifici ouălelor. 

Fructele de pădure 

Afinele în special sunt o sursă bogată de antioxidanți care previn radicalii liberi să atace celulele, în special ale creierului. La fel se pot consuma în mod frecvent mure, zmeură, cătină etc. Însă ele trebuie să fie într-adevăr din surse sălbatice sau ecologice. Afinele de crescătorie rețin pesticidele și au fost recent corelate într-un studiu Harvard cu incidență ADHD. Afinele de cultură sunt cele mari din supermarket. Împreună cu căpșunile și țelina au cel mai mare conținut de pesticide. Cel mai bine e să cumpărăm vara din piață afinele mici de pădure și apoi să le congelam în mai multe pungi. Valabil și pentru alte fructe de pădure sau pentru căpșuni.  

DE CITIT  Este vârsta tantrumurilor sau este o floră intestinală dată peste cap? Microbiomul și crizele de nervi la copii

Nucile și semințele 

În special nucile ajută foarte mult creierul, iar copiii le pot consuma zilnic. Sunt unul dintre cele mai curate alimente cu siguranță, fiind protejate de coaja groasă. Conțin proteine și acizi grași esențiali care ajută la menținerea stării mentale și emoționale. În general, nucile ajută sistemul nervos să funcționeze corect. De asemenea și alte semințe că cele de floarea soarelui, de dovleac, chia, cânepă etc., pot fi introduse în dieta copiilor de la vârsta la care le pot gestiona. Evitați folosirea de semințe sau alune prăjite pentru că solicită ficatul și pot conține și grăsimi nocive pentru organism.  

Turmericul 

Turmericul sau curcuma, un condiment cu niște proprietăți anti-inflamatoare puternice. Este unul dintre cele mai bune condimente pe care le puteți introduce în dieta copiilor. Ajută memoria și luptă cu inflamația la nivelul creierului făcând țesuturile să reziste mai bine. Este dovedit că turmericul previne boli degenerative că Alzheimer.  

Legumele și frunzele verzi 

Cercetătorii de la Rush University din Statele Unite au descoperit că cei care consumă zilnic măcar o porție de legume verzi au rezultate mai bune la testele de memorie și gândire decât cei care le consumă rar.  

Salata verde, spanacul, broccoli, sparanghelul și alte legume verzi sunt foarte benefice pentru creier. Evident trebuie să avem grijă la conținutul de pesticide pentru că aceste legume le pot reține în cantități mari. Ele pot fi procurate de la ferma ecologice, lângă București există mai mulți producători, dar și în alte orașe. De asemenea pot fi crescute cu ușurință chiar și acasă, mai ales sortimente de kale care este o plantă perenă. 

Expunerea la pesticide afectează creierul

Pentru cei care au timp să aprofundeze recomand acest documentar despre efectele expunerii la un pesticid folosit comun in agricultura asupra creierului copiilor. 

Este bine de știut că pesticidele constituie cel mai mare grup de substanțe care afectează neurologic adulții și copiii. În 2013 erau cunoscute aproximativ 96 de pesticide care afectau creierul. Ele sunt făcute să afecteze sistemul nervos al insectelor, dar din păcate îl afectează și pe al oamenilor.  

Hrană curată și sustenabilă 

În încercarea de a le da copiilor mâncare cât mai bună putem fi tentați să cumpărăm tot felul de alimente mai mult sau mai puțin trendy, bio, eco etc. Adevărul e că hrana normală nu ar trebui să fie greu de procurat și nici incredibil de scumpă.  

DE CITIT  Mesajele iraționale pe care le transmitem copiilor noștri fără să avem habar de impactul lor. Te invit să schimbi scenariul!

Soluția constă în hrană crescută local, de la legume și fructe până la carne, lactate, semințe etc. Ideal fără pesticide, fertilizatori, organisme modificate genetic și alte chimicale. Toate acestea afectează sănătatea noastră și a copiilor.  

Este nevoie de o reeducare a părinților în primul rând pentru că ei sunt cei ce optează de multe ori pentru hrană procesată. Trebuie doar un scurt drum în supermarket că să observăm ce punem în coș pentru copii. Lucruri de care nu doar nu au nevoie, dar care îi afectează până la nivel mental de multe ori.  

Lista legumelor și fructelor cele mai afectate de pesticide și alte chimicale din agricultura 
  

  •  Căpșunile 
  •  Nectarinele 
  •  Spanacul 
  •  Piersicile 
  •  Strugurii 
  •  Cireșele 
  •  Perele 
  •  Merele 
  •  Roșiile 
  •  Țelina
  •  Cartofii 
  •  Ardeii grași 
  •  Ardeii iuți 

Aceste alimente conțin mai multe pesticide sau insecticide decât alte fructe și legume testate. Este bine să le cumpărăm din surse ecologice, există ferme ecologice lângă majoritatea orașelor mari, dar găsim și în majoritatea supermarketurilor varianta ecologică. Deși nu exclude absența totală a chimicalelor, agricultura ecologică are totuși alte standarde care permit că alimentele să fie mai curate.  

Lista celor 15 alimente curate (cu urme de pesticide) 

  

  •  Avocado 
  •  Porumb 
  •  Ananas 
  •  Varză 
  •  Ceapă 
  •  Mazăre 
  •  Papaya 
  •  Sparanghel 
  •  Mango 
  •  Vinete 
  •  Pepene galben 
  •  Pepene verde 
  •  Kiwi 
  •  Conopidă 
  •  Broccoli 

Acestea sunt alimentele care nu acumulează mult pesticid chiar și când sunt crescute convențional. De amintit însă că e bine să fie din surse locale. E de preferat să cumpărăm local. Ce este în supermarket de cele mai multe ori este iradiat, vopsit și dat cu sprayuri care sa mențină cât mai mult alimentul pe raft. 


Surse:

https://www.foodsafetymagazine.com/news/2018-dirty-dozen-and-clean-fifteen-lists-rank-produce-items-by-pesticide-level/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20329590

https://deeprootsathome.com/dianne-craft-fish-oil-protocol/

Lasă un răspuns