resurse parinti
0 - 3 ani, 12+ ani, 3 - 6 ani, 6 - 12 ani, Dezvoltare socio-emoțională, Resurse părinți

Băieții gândesc și procesează lucrurile foarte diferit de fete. Implicații pentru educație.

Așa cum există diferențe fizice între băieți și fete, există și diferențe mentale care fac ca ei să învețe și să perceapă diferit. În cartea sa de succes Why Gender Matters, dr. Leonard Sax explică părinților și educatorilor ce ar trebui să știe despre diferențele descoperite de știință între băieți și fete. 

Acum doar câteva decenii, știința pornea de la premisa că băieții și fetele sunt la fel, iar comportamentul diferit ar veni din modul în care erau crescuți din punct de vedere social. Noile cercetări arată că lucrurile nu stau deloc așa. Diferențele neurologice și emoționale fac ca băieții și fetele să fie foarte diferiți. 

De ce contează diferențele dintre băieți și fete?

Modul în care un băiat și o fată învață același lucru este diferit. Practic abordarea în educația lor trebuie să fie diferită. Atunci când părinții și educatorii înțeleg aceste diferențe mentale și emoționale ei pot gestiona altfel procesul educativ. Și mai ales pot renunța la stereotipurile clasice de genul: „Ești băiat deci ești mai năzdrăvan”, „Un băiat nu plânge”, „Ești fetiță, nu e frumos să faci așa” etc. 

Băieții și fetele VĂD diferit

Nu doar la modul figurativ, ci fizic ochiul vede diferit la fete față de băieți. Retina umană este formată din celule nervoase și fotoreceptori conuri și bastonașe. Băieții tind să aibă fotoreceptori bastonașe în număr mai mare decât conuri, iar fetele invers. Conurile ne ajută să vedem culorile și umbrele, iar bastonașele ne ajută să percepem distanța și viteza obiectelor. 

Mai multe cercetări arată că femeile percep o paletă mult mai mare de culori. Neurocercetătorul Israel Abramov de la Brooklyn College a testat felul in care femeile și bărbații percep cele trei dimensiuni ce afectează culoarea: nuanța, saturația și luminozitatea. El a determinat că femeile percep mai ușor diferențele de nuanță, iar bărbații percep mai ușor diferețele de luminozitate. 

Implicații în învățare


Băieții pot fi mai interesați de a desena rapid fără a păstra o formă clară și vor fi mai puțin atrași de a folosi multe culori. În general fetele vor tinde să deseneze o figură statică și multe culori, iar băieții vor desena figuri în mișcare cu multă viteză și folosind mai mult culori neutre. 

În special pentru educatori este necesar să înțeleagă aceste aspecte diferite în percepția copiilor. De multe ori se întâmplă ca o educatoare să aprecieze mai mult un desen făcut de o fată și să fie mai critică față de desenele unui băiat care pot părea mai dezorganizate și lipsite de culori. Cel mai bine pentru dezoltarea lor este să îi lăsăm să își exprime tendințele naturale și de a nu îngrădi creativitatea niciunora. 

Ca sugestii pentru a ajuta și băieții și fetele cu creativitatea legată de vizual:

  • Pentru băieți pot fi folosite modele în mișcare pentru a demonstra anumite concepte și pentru a le menține captată atenția. Atenția lor este mult mai ușor captată prin mișcare.
  • De asemenea băieții pot fi mai interesați de unelte care îi ajută să perceapă spațiul cum sunt construcțiile diverse, modelarea de mașini sau clădiri etc. 
  • Fetele vor fi interesate de activități de sortare a culorilor, dar și de forme și texturi diverse.
  • De asemenea, fetele pot să fie atrase de poze sau desene cu multe detalii. 

Bineînțeles că și fetele și băieții pot fi expuși la tot felul de activități diverse și pot învăța unii de la alții. Problemele apar atunci când sunt forțați să facă lucrurile într-un anumit fel deși tendințele lor naturale sunt altele decât așteptările. 

baieti vs. fete

Băieții AUD diferit de fete


Fetele au auzul mai fin, pot auzi sunete de zece ori mai joase ca volum comparat cu băieții. Asta înseamnă că zgomotele mai puternice le pot distrage pe fete. Ele au nevoie de multă liniște atunci când se concentrează. În schimb, băieții pot avea probleme în a auzi ce li se cere dacă se vorbește prea încet sau neclar. De aceea în sala de clasă dacă profesoara nu vorbește destul de tare și clar e foarte posibil ca băieții să nu audă unul din trei cuvinte. 

Diferențe în auz devin chiar mai pregnante pe măsură ce copiii cresc. Un studiu al Universității din Sheffield publicat în jurnalul NeuroImage a găsit diferențe în modul cum e procesat sunetul de către creierul femeilor vs. al bărbaților. Femeile tind să asculte cu ambele emisfere cerebrale și pot distinge multe nuanțe în tonalitatea vocilor sau altor sunete. 
Pentru băieți creierul procesează sunetul cu o singură emisferă și e posibil să nu distingă anumite tonalități ale vocilor, în special cele feminine. 


Implicații pentru învățare:

  • Pentru băieți este mai greu să asculte vocile feminine din cauza variaților de tonalitate. Creierul masculin tinde să proceseze vocile feminine ca sunet de background. Atunci când vrem să le atragem atenția băieților este de preferat să vorbim cu tonalitate constantă și la volum mai scăzut. Dacă vorbim pe ton ridicat este bine ca inflexiunile vocii pe finalul frazei să fie mai scăzute. 
  • La clasă poate ajuta ca băieții să stea mai în față și fetele în spate. Astfel sunetul vocii profesorului/profesoarei ajunge mai ușor la ambii, fetele având auz mai fin. 

Băieții și fetele reacționeză diferit la stres 

Se spune de multe ori că băieții nu ar trebui să plângă. Este norma socială acceptabilă. În timp ce fetele își pot exprima sentimentele și pot să își arate vulnerabilitatea. Un studiu publicat în jurnalul Depression and Anxiety sugerează că aceste diferențe sociale vin din felul în care creierul băieților reacționează la stres comparat cu cel al fetelor. 


Regiunea din creier responsabilă de integrarea emoțiilor se dezvoltă rapid în cazul fetelor. Medicul Victor Carrion, autorul studiului, spune că la băieți nu se observă același fenomen. În cadrul studiului au analizat copii și adolescenți care au trecut prin traume, iar în cazul fetelor episoadele de stres post-traumatic sunt mult mai frecvente. S-a observat că în cazul fetelor regiunea din creier pentru integrarea emoțiilor se micșorează dacă trec prin episoade foarte traumatice. Iată câteva concluzii ale studiului:

  • Un nivel de stres ridicat poate duce la instalarea pubertății precoce la fete.
  • Băieții și fetele reacționează diferit după o traumă și au nevoie de o abordare psihologică diferită pentru a-i ajuta. 
  • Emoțiile sunt procesate diferit la băieți, de aici ideea acceptată social că sunt mai stoici, că nu ar trebui să plângă. 

Alte diferențe ale creierului feminin vs. masculin

Creierul masculin folosește predominant materia cenușie pentru gândire, iar cel feminin materia albă. Acest lucru implică diferențe în modul de gândire, însă performațele intelectuale pot fi aceleași. În timp ce bărbații utilizează de 7 ori mai multă materie cenușie, femeile utilizează de 10 ori mai multă materie albă. 

Materia cenușie reprezintă anumite zone concentrate din creier pentru procesarea informației. Atunci când un băiat gândește, el se concentrează intens pe un singur lucru, formând ca o viziune-tunel. E posibil să uite de restul lumii din jur când e absorbit de o activitate. 

Materia albă conectează zonele de materie cenușie legând centrii care procesează informațiile, ca un fel de rețea. Din această cauză fetele pot trece ușor de la o activitate la alta, acel multi-tasking specific femeilor. Ele se pot întrerupe mai ușor din ceea ce fac pentru a fi atente la altceva, pe când pentru băieți întreruperile de orice fel pot fi dezastruoase în îndeplinirea unei sarcini. 

Un băiat va avea nevoie de îndrumare către un task specific fără a fi apoi distras către altceva. Astfel ei își pot direcționa atenția mult mai bine. În schimb o fată poate avea nevoie să se concentreze pe mai multe subiecte deodată pentru a nu interveni lipsa de interes. 

Chimia diferită a creierului feminin vs. masculin

Chiar și hormonii cu care lucrează creierul sunt diferiți la fete vs. la băieți datorită modului de procesare. Din cauza acestor diferențe, băieții în general tind să aibă nevoie de mai multă mișcare și au dificultăți mai mari în a sta pe loc perioade mai lungi de timp. În schimb fetele pot fi mai predispuse la anxietate și depresie din cauză că serotonina este sintetizată mai încet de către creier. 

În situații de stres se secretă oxitocină. Femeile pot procesa mult mai multă oxitocină decât bărbații. Acest hormon este responsabil și de formarea legăturilor afective. În timp de oxitocina se combină cu estrogenul pentru a da un efect relaxant la femei, în cazul bărbaților combinația de oxitocină cu testosteron îi face mai agresivi și mai predispuși către violență. 

Înțelegerea diferențelor dintre sexe este crucială în gestionarea educației copiilor. Aceste diferențe neurologice ne arată că situațiile trebuie gestionate diferit. Felul în care un băiat percepe lumea este foarte diferit de cel al unei fete. Putem de exemplu observa că fetele sunt mai conștiente de detaliile din lumea înconjurătoare și pot reține mai ușor informațiile senzoriale. 

Idei legate de educația băieților

Băieții tind să își supraestimeze abilitățile. Le place să aibă un mediu mai imprevizibil cu multe activități afară care îi solicită fizic și mental. Ideea e că au nevoie de un grad de pericol în activitățile pe care le fac încă de mici. Hormonii de stres și adrenalina în cantități moderate îi ajută în dezvoltarea normală a creierului. 

Băieții au nevoie de o autoritate clară, reguli cât mai clare fără multe negocieri. Dacă vor să facă o activitate periculoasă (ex. cățărări) părinții pot apela la un profesionist (cursuri etc.)

Băieților le place competiția, mai ales dacă implică lucrul în echipă. Se merge mult în educația actuală pe reducerea competiției pentru a nu stresa copiii. Insă băieții au nevoie de ea și o doza anumită de stres îi ajută. Stresul are alte implicații pentru fete, iar creierul lor răspunde în mod diferit. 

Băieții își exprimă mai greu emoțiile. Dacă îi întrebăm ce simt e foarte posibil să nu poată da un răspuns. Îi ajută dacă adultul dă propriile exemple legate de ce simte și dacă focusul e pe ceea ce poate face cu emoțiile respective

Legat de lucrul pentru școală, pe băieți îi ajută să știe ca au un grad de control al activităților zilnice. Daca e musai să facă anumite teme măcar să aleagă în ce ordine le poate face fără să fie mereu ghidat de adult. 

Mulți băieți nu sunt fani ai cărților, cititului. Statisticile arată că băieților le ia mai mult să învețe să citească. Majoritatea spun că cititul li se pare plictisitor (aprox 39%). Asta se întâmplă pentru că au nevoie de ceva practic care să le stimuleze imaginația. Autorul Jon Scieszka spune că modul de învățare al băieților este orientat pe acțiune. Ei au nevoie să exercite toate simțurile atunci când învață ceva. 

Băieții tind să fie mai atrași de citirea ziarelor, revistelor, articolelor. Îi ajută dacă pot citi cărți cu multă grafică și acțiune, de preferat să aibă un personaj masculin central. Dacă educatorii, profesorii sau părinții le prezintă diverse tipuri de materiale scrise ei pot fi mai interesați de citit. 

Băieții sunt din fire colecționari. Inclusiv serii de reviste sau cărți, dar și orice altceva ca figurine, abțibilde etc. A avea o colecție îi ajută să înțeleagă și să observe mai bine diferențele. De asemenea le dă un simț al dobândirii și le dezvoltă gândirea. 

fata cu casuta

Idei legate de educația fetelor

Fetele sunt cele care își subestimează abilitățile și care pot cere mai des ajutorul. Însă o dată ce reușesc ceva ele compensează prin muncă. 

Abilitățile legate de vederea în spațiu sunt mai reduse la fete. Pentru a le ajuta să și le dezvolte părinții sau profesorii pot apela la diverse jocuri ca: sahul, puzzle-uri, scrabble etc., evident potrivite cu vârsta. Atunci când învață ceva, le pot ajuta reprezentările grafice de tipul hărților, planete, atomi, forme anatomice etc.

Deoarece fetele au centri verbali în ambele emisfere ale creierului, ele sunt înclinate să vorbească mai mult. Ele învață mai bine dacă pot vorbi. Ajută de exemplu să fie într-un grup mic une să schimbe idei, mai ales dacă grupul este de fete. Într-un grup mixt e posibil ca băieții să preia controlul. 


Pentru a le ajuta atunci când învață matematica sau științe putem apela la suporturi vizuale ca graficele, cuburile, microscopul etc. 

Fetelor le place să aibă un mediu relaxant, unde să se simtă în siguranță pentru a învăța. Ne putem gândi la un cort de joacă sau căsuță unde fetele de regulă își pun obiectele preferate și își creează propriile jocuri. 

În general se consideră că fetele sunt emotive și își exprimă cu ușurință emoțiile. Însă ele pot deveni de multe ori copleșite de propriile emoții și să le fie greu să le înțeleagă. Ajută dacă părinții le vorbesc despre emoții în detaliu, explorând pe fiecare, ca de exemplu frica, furia, agitația, fericirea, confuzia etc.

Pe măsură ce cresc fetele pot avea probleme cu imaginea de sine din cauza a ceea ce este promovat în jurul lor. E important să aibă o relație bună cu corpul lor încă din copilărie. Ce le poate ajuta este să aibă o activitate fizică fie că este un sport, drumeții, dans etc. Activitatea fizică le face să își privească propriul corp în alt mod pe măsură ce își dezvoltă anumite abilități. Studiile arată că practicare unui sport le face pe fete să aibă mai multă încredere în sine și o percepție mai bună a propriului corp. 

Concluzii

Pentru a-i ajuta pe copii să își atingă potențialul e important să înțelegem aceste diferențe. De multe ori metodele care merg la băieți nu merg la fete. Părinții care au și băieți și fete își dau seama cel mai ușor de acest lucru. Cu toate acestea presiunea din partea societății este ca toți să fie tratați similar și să se comporte similar. Ori asta de cele mai multe ori este imposibil. 



Surse:
https://www.omicsonline.org/open-access/brain-chemistry-and-sex-differences-are-male-and-female-brains-really-varied-100441.html
https://med.stanford.edu/news/all-news/2016/11/traumatic-stress-changes-brains-of-boys-girls-differently.html
https://www.livescience.com/3808-men-women-differently.html
https://www.psychologytoday.com/us/blog/hope-relationships/201402/brain-differences-between-genders
https://bigthink.com/philip-perry/the-brains-of-boys-and-girls-are-altered-differently-by-ptsd
https://deeprootsathome.com/boys-think-and-process-differently-than-girls/
https://io9.gizmodo.com/5905458/how-womens-eyes-are-different-from-mens
https://www.karenwalstraconsulting.com/home/index.php?ipkArticleID=24

Laura Herman

Mama de două fete în primul rând, mi-am dedicat timpul creșterii lor pentru că asta îmi aduce cea mai mare bucurie. Consider că parentingul nu poate fi perfect și că educându-ne copiii ne educăm în primul rând pe noi, părinții. Resurse părinți a pornit de la ideea de a aduce un nou tip de educație in România, cea în care părintele și copilul învață împreună.

S-ar putea să-ți placă și...

Lasă un răspuns