Resurse părinți

Organizarea casei – cum să-ți simplifici viața

organizarea casei

La ce servicii poți apela cu eforturi financiare minime?

Cum să fii o persoană mai eficientă?

Ghid complex, experiențe și tipsuri pentru a câștiga timp în familie

Experiența mea ca învățătoare a creat primele cărămizi în a deveni o persoană organizată. Ca profesor, nu poți să apari nepregătit în fața elevilor tăi, predarea și orele în sine ar fi un eșec total. Efectiv, nu există supraviețuire fără organizare anterioară. Desigur, e bine și trebuie să te și poți adapta pe loc, orice ar fi. Unde organizarea scârțâie, improvizarea trebuie să fie la ea acasă.

Ca mamă, dacă nu ai niște principii și niște linii care să te ghideze, poți trăi haosul în amploarea lui, iar în interior să te simți depășită ori deprimată. Mai ales dacă ai mai mulți copii mici și stai cu ei acasă, ori dacă deja copiii sunt mai mărișori, dar mergi la serviciu. În ambele situații, a te ocupa de tot ceea ce ține de casă și copii este o provocare complexă ce ține în mare parte de organizare.

Nu cred că viața de zi cu zi trebuie să fie o luptă pentru supraviețuire, ci dimpotrivă: consider că fiecare trebuie să ia o pauză, să respire și să se gândească la soluții pentru binele lui și al familiei. Acest articol e menit să te ajute să vezi și alte variante ce îți pot fi de folos în organizarea cumpărăturilor, a gătitului sau a curățeniei. În plus, te poate ajuta să îndrepți anumite obiceiuri mai puțin eficiente, să găsești niște soluții potrivite familiei tale și să le pui în practică.

Varianta I – Există servicii care vin în întâmpinarea unei persoane ocupate? Cu ce costuri?

A investi în anumite servicii ”extra” și a beneficia de mai mult timp, poate presupune un cost suplimentar, însă per total să fie o investiție avantajoasă. De exemplu, costa 15-20 de lei să primești cumpărăturile dorite, comandate printr-o aplicație de pe telefon (Bringo, Glovo), totul fiind adus acasă într-un timp scurt, la prețul din magazinul respectiv. Uneori nici măcar nu plătești nimic pentru transport. Nu mai consumi benzină, nu mai cauți persoane să stea cu cei mici cât tu alergi la cumpărături, nu mai cari sacoșe, nu mai pierzi ore întregi astfel. Personal, apelez la aceste servicii dacă mă simt foarte obosită sau chiar nu am timp să merg la cumpărături liniștită. 

Se știe că pentru o mamă, a ajunge într-un supermarket poate fi o relaxare de multe ori, așa că…nu trebuie să excludeți cu totul cumpărăturile, ci doar să știți că la nevoie există și alte variante.

Puteți scăpa chiar și de cumpărăturile masive (alimente de bază pentru gătit), dacă luați mâncare gata preparată, sănătoasă, de la Oala cu bunătăți sau Home Made Food, de exemplu. Ei o prepară special pentru dvs., cu sau fără sare, ulei etc. În perioadele obositoare sau mai aglomerate decât de obicei, comand o dată pe săptămână 4-5 feluri de mâncare, în zilele în care au prețuri promoționale.

Analizând pașii câștigați (cumpărături, gătit), investiția mi se pare chiar foarte avantajoasă pentru mamele ocupate. Cu 30 de lei cumperi o mâncare gătită bine, gustoasă, pentru 4 membri (2 adulți și 2 copii), la o masă. De exemplu, nouă ne-a plăcut mult pieptul de pui cu dovlecei gratinați sau puiul în sos alb cu ciuperci.

În săptămânile în care comand, gătesc doar o supă și o ciorbă toată săptămâna, în rest având totul asigurat (felul 2). Dacă vă place să gătiți, foarte bine, veți afla mai jos alte tipsuri care să vă ajute în organizare, nu e obligatoriu să apelați la acest serviciu.

Serviciile de curățenie impun eforturi financiare destul de mari. Cu greu găsești o persoană de încredere, serioasă și implicată, care să facă treabă cum trebuie, fără să te lase cu portofelul gol. Uneori astfel de persoane cer și foarte mulți bani, fac și curățenie de ”mântuială”.

O variantă ar fi apelarea la o firmă specializată sau achiziționarea unor aparate care să ușureze procesul. O astfel de idee este un robot care se programează și curăță podeaua singur, schimbând direcția atunci când întâmpină obstacole. Am văzut că
mamele recomandă de asemenea aspirator cu aburi, de exemplu. Nu necesită substanțe chimice (detergenți), aspiră și spală (igienizează) în același timp, dintr-o singură trecere pe podea, folosind doar apa de la robinet. Ca dezavantaje ar fi faptul că e destul de masiv, nu intră în colțuri sau sub pat, nu curăță covoare, e greu de manevrat dacă stai la casă. Practic, ajută enorm în curățarea camerelor cu parchet sau gresie.

Personal, încă mai caut o persoană de încredere care să vină o dată pe lună pentru curățenie generală, în rest străduindu-ne să întreținem noi. 

DE CITIT  Dragi bunici, petreceți timp cu nepoții voștri
robot curatenie

Varianta II – Cum să faci totul în familie, fără a plăti servicii speciale

Tipsuri pentru a fi eficient și a-ți organiza timpul:

Împarte sarcinile cu soțul și copiii mai mari;

Fiecare poate și chiar trebuie să aibă responsabilitățile lui; acestea trebuie să fie clare, bine organizate, chiar puse la vedere (pe frigider, ușă sau la un panou special gen tablă de scris/magnetică). Stabilirea lor se poate face în cadrul unei ”întruniri” de familie. Totul poate fi creat ca o joacă pentru copii, răspunderile nu trebuie să fie împovărătoare sau transmise într-o atitudine negativă (stresantă), ci dimpotrivă. Uneori pot exista și recompense surpriză; nu recomand ca implicarea copiilor în treburile casei să fie remunerate sau automat aducătoare de beneficii; cei mici trebuie motivați de mici să iubească ordinea, curățenia, să își ajute părinții și frații, să aprecieze eforturile celorlalți.

Faceți curățenie generală împreună, o dată la 2-3 săptămâni, în
rest, întrețineți.

Dacă aveți copii mici, ideal e să îi puteți lăsa cu cineva, cât vă ocupați voi de curățenia generală. Dacă sunt mai mari, vă pot ajuta și ei. Dacă nu aveți cu cine să îi lăsați, mama poate ieși în parc cu ei, în timp ce tatăl (din fire mai organizat, nu-i așa?:) ) face casa lună. Însă știm că amândoi părinții sunt obosiți după o săptămână cu serviciu sau îngrijit copii, așadar trebuie găsită o variantă cât mai eficientă, adaptată familiei voastre. 

Pentru întreținerea săptămânală, puteți urma un program lejer, care să vă intre în rutină: luni – șters praful, marți – măturat, spălat o încăpere sau două, miercuri – cele rămase, joi – șters praful, vineri – prin bucătărie etc. Tot prin pași mărunți s-ar putea face și curățenia generală, dacă știți că în weekend sunteți prea obosiți sau preferați să ieșiți. În fiecare zi puteți rezolva o camera sau un aspect ce ține de curățenie, urmând să întrețineți pe cât puteți, zilnic, cele realizate.

Scrie o listă de cumpărături

La ea adaugi pe parcurs cele ce vă lipsesc, până când ajungeți în magazin; astfel, nu te vei trezi că ai cumpărat un coș plin, dar când ajungi acasă nu ai exact ce îți trebuie;

Dacă îți place să faci cumpărături, păstrează această răspundere pentru tine, în timp ce membrii ceilalți ai familiei fac ordine în casă ori se joacă în parc. Poți lua unul dintre copiii mai mari, care știi că nu te încurcă prin magazin și care s-ar bucura să petreacă astfel timpul cu mami.

Dacă nu îți dorești să umbli după cele necesare, dă lista soțului și lasă-l pe el să se ocupe, luând și unul dintre copiii mai mari cu el. Profită de timp pentru a te recrea puțin sau a organiza alte aspecte în casă.

Gătește pentru mai multe zile

Ajută enorm să știi ce vei găti în săptămâna următoare. Astfel vei pregăti din timp toate cele de trebuință, nu vei fi stresată și nu vei alerga după diverse alimente pe ultima sută de metri. Eu fac de obicei un plan săptămânal, mai ales de când l-am diversificat pe cel mic. Astfel, știu ce am în gând și mă organizez mai bine. Chiar dacă uneori survin modificări, planul mă ajută pentru alte zile ce vor urma. Pentru mine, a nu avea mâncare la timpul potrivit, e cel mai stresant aspect.

DE CITIT  Dincolo de cuvinte - Bullying
Tipsuri pentru o organizare eficientă în ceea ce privește hrana
(gătitul):

Gătește ciorbă sau supă, pentru mai multe zile;

Pregătește felul doi, care să ajungă pentru două zile, oferindu-l proaspăt (în prima zi) și în a treia (congelat sau nu). În a doua zi poți pregăti alt preparat, cu care să procedezi la fel. De exemplu, ceea ce gătesc eu miercuri, păstrez și pentru vineri. Dacă unii membri ai familiei sunt mofturoși și vor mereu altceva, adaptează mâncarea: legumele la abur pot ajunge supă cremă de legume, sufleul
la cuptor poate fi reciclat în chec sau brioșe etc. Însă nu te adapta prea ușor mofturilor tuturor, sunt de părere că gusturile se mai și educă, iar hrana este pentru a trăi (cu plăcerea gustului ca bonus), nu pentru a ne încânta papilele gustative și atât. E important să ne educăm pe tot parcursul vieții!

Asigură-te că ai rezerve de variante în cămară, frigider sau congelator, pentru cine rapide sau mese improvizate: raviolli, aluat de pizza, legume congelate gata de pregătit, conserve diverse, sosuri, paste, orez etc. Nici semi-preparatele nu sunt o idee rea (atenție și la ingrediente!), pentru situații în care trebuie să fii rapid (cum ar fi seara, când vii de la serviciu și se întâmplă să nu mai găsești nimic gătit dinainte).

Creează sau cumpără paste tartinabile sănătoase, care să țină mai multe
zile pentru micul dejun;

Asigură-te că ai în casă cereale, pseudocereale și fructe, pentru un mic dejun rapid și sănătos (eu de exemplu le dau terciuri diverse cu fulgi de ovăz sau mei, hrișcă sau mei fiert cu banană și kaki, tapioca în straturi cu mango și banană, ciocolata bebelușului din avocado, banană și karob etc.)

Fă gustări și deserturi în cantitate mai mare, urmând să le congelezi. De la biscuiți la brioșe, deserturile celor mici pot fi congelate și decongelate în altă săptămână, pentru a crea diversitate și a câștiga timp.

Cum organizez eu o săptămână, stând acasă cu cei mici:

În perspectiva mea, sâmbăta este ziua în care ar trebui să rezolvăm aspectele ce țin de cumpărături și curățenie. Duminica este ziua de recreere, de petrecut timp frumos în familie, de ieșit în parc sau la pădure, de preparat un desert buun, dacă vremea impune statul în casă, de jucat ceva în familie, la căldurică.

În familia noastră, eu gătesc de regulă în prima parte a zilei (când am ajutor cu cei mici) sau uneori comand mâncare gătită. Prepar mereu micul dejun proaspăt și rapid, iar deseori improvizez cina având în casă variantele de ”back- up” menționate mai sus. Uneori am mai multe feluri de mâncare gătite, seara doar reîncâlzind preparatul din frigider. Pe parcursul săptămânii completez lista de cumpărături, comandând la două săptămâni carne de țară, ouă și legume din sursă sigură (de la țară, care îmi sosesc la ușă și mă scutesc de alergături la piață – mi-ar plăcea enorm să ajung mai des acolo, însă nu avem în zona noastră și nu mi-e la îndemână).

De cele mai multe ori merg singură la cumpărături, când încep să se golească rezervele și să se lungească lista mea. Serile, soțul ajunge destul de târziu și nu reușim decât să mâncăm împreună toți patru, să petrecem puțin timp și să culcăm copiii. Uneori îl las pe el cu cei mici, timp în care rezolv altceva în afara sau în interiorul casei. 

Sâmbăta rezolvăm aspecte ce țin de ordine și curățenie, însă recunosc că încă simțim nevoia de ajutor aici… De menționat ar fi și faptul că, atunci când ai mai mulți copii, nici spălatul rufelor nu e floare la ureche. Mașina automată salvează timp, însă mamele știu că sortatul și aranjatul hainelor uscate poate dura destul de mult. Tocmai pentru că într-o familie, în gospodărie, sunt enorm de multe de făcut, am preferat să apelez la anumite servicii cu costuri minime. Duminica ne bucurăm în familie, într-un ritm mai lejer, de odihnă.

DE CITIT  De ce nu mă joc cu copiii mei?

Idei de program săptămânal în familie, pentru varianta II (fără servicii contra-cost)

Sâmbătă – Dimineața: mic dejun, cumpărături, ordine în familie (dacă nu s-a păstrat de joi, vineri), gătit pentru sâmbătă și duminică; prânz – odihnă, plimbare, joacă; după-amiaza: curățenie; (răspunderile trebuie împărțite, pentru
a face față!)

Duminică – Împreună, la biserică (binecuvântare pentru întreaga familie), masa în familie, odihnă, ieșit în parc, joacă, plimbare, preparat ceva dulce.

Luni – Gătit pentru luni și marți;

Marți – Gătit pentru joi, pregătit gustări sau desert;

Miercuri – Gătit pentru miercuri și vineri;

Joi – Cumpărături necesare (perisabile care s-au consumat: pâine, lapte etc.), ordine ușoară prin casă, preparat gustări;

Vineri – Ordine prin casă, curățenie de întreținere/pregătit curățenia generală; seara: organizarea weekendului, deci a întregii săptămâni (se finalizează lista de cumpărături, se face planul pentru sâmbătă, se gândesc momentele de familie pentru duminică); ”întrunirea” de familie și discutarea planului realizat.

Ca o concluzie, organizarea casei nu trebuie să devină un stres mai mare decât treburile în sine. Dacă nu aveți înclinații organizatorice, oferiți altui membru această răspundere, la care să luați parte și dvs. Sau poate sunteți o persoană intuitivă, care iubește să improvizeze și se simte în siguranță fiind într- un ritm alert. Dacă chiar vă este bine tuturor așa, foarte bine! Atenție, însă, ca nu cumva fuga printre răspunderile casei să fie de fapt o fugă de sine și de familie, o fugă de timp liber sau timp petrecut cu cei dragi. A avea grijă de familie nu înseamnă a o neglija, de dragul gătitului și a curățeniei! Eu văd răspunderea gospodăriei ca pe un mijloc de a crea bine în familie, nu ca pe un scop în sine. Iar în acest sens, cu toții putem evolua, până când murim.

Lasă un răspuns