Cărți pentru copii de la 6 la 10 ani – Cu drag de lectură

Cărți pentru copii de la 6 la 10 ani – Pe scurt, despre litere și citit

Conform programei școlare, elevii învață să citească până la sfârșitul clasei pregătitoare. În acest prim an de școală, ei pun, așadar, bazele cititului.

Învață atât literele mari de tipar, cât și pe cele mici. Învață să scrie de tipar, cu majuscule, abia în clasa I urmând să scrie de mână.

Tot în clasa I începe și lucrul ”pe text”, se citesc texte scurte și copiii învață să observe informațiile transmise despre timp, spațiu, personaje. Spre finalul clasei I putem deja vorbi de o citire conștientă, fluentă, care poate diferi în funcție de înclinațiile/aptitudinile fiecărui copil. Unii știu să citească dinainte de a intra la școală, alții deprind cititul mai greu.

Pentru a-i atrage pe toți spre lectură, trebuie să adaptăm atât textele propuse, cât și sarcinile în legătură cu ele, parcularizându-le ținând cont de personalitatea, interesele și limitele celor mici.

Când încep copiii să citească texte mai lungi?

Așa cum spuneam, spre finalul clasei I copiii sunt deja capabili să parcurgă texte. În general acestea ar trebui să nu fie foarte lungi sau ar trebui să fie împărțite în capitole scurte, însoțite și de imagini atractive.

Desigur, când avem de-a face cu un copil dornic și dotat din acest punct de vedere, nu o să-l ținem bătând pasul pe loc, ci o să-l stimulăm cu puțin mai mult decât nivelul său.

În cele ce urmează, voi prezenta pe scurt câteva recomandări de lectură personale, pe care le consider atractive și folositoare școlarilor mici. Lista nu cuprinde toate cărțile deosebite (ea poate fi extinsă mereu), ci cuprinde, deocamdată, un număr minim de recomandări cu care am putea să-i câștigăm pe copii spre o lectură plăcută, conștientă și utilă/formatoare.

Recomandări de cărți pentru clasele I și a II-a (nivel începător) – de la 6 ani la 8 ani 


1. ”Să crești înțelept, copile!” – de Liliana Condur, editura Art Soleil

Este o carte tipărită recent de o mămică din Brașov, care a fost provocată de cei 3 băieți să creeze pentru ei un volum deosebit, altfel. Așadar, sub pretextul numerelor de la 0 la 10, cei mici sunt invitați în lumea copilăriei frumoase, presarate cu natură, animale, bunici și multe, multe valori.

Textul este scris în versuri, ușor de parcurs, mesajele fiind deseori adresate direct copiilor. Pentru fiecare secțiune a cărții există întrebări-reflecții, idei de activități și explicații ce țin de vocabular. Cartea este frumos ilustrată și plină de sfaturi bune, tocmai pentru a-i ajuta pe cei mici să crească…înțelept. Din păcate, volumul nu se găsește în librării, iar prețul este unul crescut, autoarea reușind să tipărească totul doar prin propriile eforturi. O puteți însă contacta pe facebook pentru detalii/comandă.

2. ”Prea mulți morcovi” – Katy Hudson, editura Univers Enciclopedic

Cărticica atrage din start, de la titlu și copertă. Este o poveste simplă, cu un singur fir al acțiunii, tocmai bună pentru primele lecturi independente.

Iepurașul nostru vrea să adune toți morcovii pe care îi găsește, ajungând astfel să își schimbe căminul de mai multe ori, din lipsă de spațiu. Creează probleme celor din jur, dar aceștia îl primesc mereu cu inima deschisă.

Cartea este o lecție simplă despre bunătate, prietenie, iubire, dar și despre atenția pe care ar trebui să o avem atunci când ne dorim foarte mult ceva. Prețul cărții este extrem de atrăgător și accesibil oricui, editura UE având deseori reduceri substanțiale pe site.
O găsiți la Cărturești

3. ”Cartea cu Apolodor” – de Gellu Naum, diverse edituri

Celebra carte cu Apolodor a fost tipărită de mai multe edituri, cu multiple variante ilustrative, fiecare deosebită în felul său. Personal, încurajez colectivele să creeze un Club de lectură și să comande prin editura Arthur. Astfel veți beneficia de prețuri mult mai mici comparativ cu aceleași volume în magazin (17-20 de lei față de 33), iar copiii vor primi pe lângă carte și un Jurnal de lectură plin de activități interesante, ce îi dezvoltă, îi sprijină în consolidarea celor citite, iar pe dvs. ca părinți vă ajută să observați cele înțelese de copil. Individual o găsiți la un preț bun pe Cartepedia. 

De asemenea, completând împreună puteți dezvolta relația cu cel mic, împărtășind cunoaștere și bucurie. Căutați mai multe informații pe site-ul www.editura-arthur.ro sau vorbiți direct cu învățătoarea. Elevii mei au fost fascinați de fiecare dată când primeau o nouă comandă, cărțile aveau prețuri foarte bune, noi ne întâlneam săptămânal în afara programului, la un ceai și lectură plăcută sau completare în jurnal.

Povestea pinguinului Apolodor este scrisă în versuri și e relativ ușor de parcurs de către elevii din clasele I sau a II-a, mai ales dacă au aproape un adult, pentru a adresa eventuale întrebări sau a cere ajutorul din când în când. Textul este captivant, amuzant, plin de aventurile pinguinului ce își caută adevărata familie.

4. ”D-l Goe…” și alte opere de I. L. Caragiale

Textele clasice nu sunt de lepădat, mai ales dacă este vorba de unicul Caragiale, veșnic actual și captivant. Mai înainte de a fi studiate la școală, recomand o lectură proprie a acestor opere deosebite, fără sarcini specifice educației formale, cu observații proprii și simpla ”gustare” din frumos și calitate.

Textele autorului menționat educă prin umor și înțelepciune, personajele fiind de multe ori copiii. Scopul lor nu este doar să blameze concepte de educație greșite, să încurajeze elevii să se critice între ei, să judece defectele sau să se mândrească pentru că ei ”nu sunt așa”, ci mai ales să observe atent ce se ascunde în spatele unor întâmplări banale, să caute înțelesuri, cauze ale unor comportamente, să se analizeze pe ei înșiși, putând schimba ceva în bine. Dacă nu chiar la ei, pentru că nu este cazul de asemănare, atunci, cu blândețe, la cei din jur. Operele au avantajul de a fi transpuse în piese de teatru sau filme, așadar merită să le vizionați împreună, să faceți comparații, să exprimați opinii.

5. ”Povestea lui Tracy Beaker ” – de Jacqueline Wilson, editura Arthur

Ca toate cărțile editurii Arthur, textul are un stil atractiv, ușor de citit, captivant. Povestea este scrisă la persoana I și prezintă trăirile unei fetițe orfane, redate într-un mod plin de viață, deseori amuzant, trecându-te prin diverse stări sufletești, odată cu cele ale personajului principal.

Plângi, râzi, te superi, speri, dorești… totul, alături de minunata Tracy, o fetiță de vârsta școlarilor mici. Față de cele prezentate mai sus, Povestea lui Tracy Beaker are un număr mai mare de pagini de text în proză (168), fiind astfel ideală pentru trecerea la cărțile mai complexe, cu un fir de acțiune mai răsfirat și mai bogat. Jurnalul de lectură a fost creat de mine, într-o colaborare mai veche cu editura, și conține numeroase provocări atractive pentru elevi, exerciții altfel, care dezvoltă și bucură pe oricine, făcând lectura cu mult mai bogată.

O găsiți aici. 

Recomandări de cărți pentru clasele a III-a – a IV-a (nivel mediu-avansat) – de la 8 ani la 10 ani

1. Micul Prinț – Antoine de Saint-Exupéry, diverse edituri

Cine nu a citit Micul Prinț, carte pe care aș putea-o numi ”Biblia beletristicii”? A fost tradusă în peste 250 de limbi și este una dintre cărțile cele mai bine vândute vreodată. O carte care se poate citi și reciti, la orice vârstă, căpătând mereu noi semnificații. O carte de aur, preferata mea din tot ce s-a scris vreodată!

Pentru copiii de 9-11 ani, cu siguranță va fi o carte de aventuri, interesantă, în care personajul atipic, Micul Prinț, îi poartă pe diverse ”planete” și prin mai multe întâmplări speciale.

Pentru tineri, poate fi o carte filosofică, a căutării de sine, a căutării unor răspunsuri, a definirii dragostei. Pentru adulți și bătrâni, poate fi o carte simplă, a reîntoarcerii în copilărie, a readucerii aminte a valorilor cu adevărat importante. O ocazie de a ieși din tiparele societății, a grijii materiale, și de a redeveni simplu în suflet, ca un copil.

Căci, așa cum spune autorul, „Limpede nu vezi decât cu inima. Miezul lucrurilor nu poate fi văzut cu ochii.”

Există și variante pop-up, există și caiete ”jurnal” dedicate volumului, dar și filme realizate pe baza cărții, ce pot aduce o viziune diferită asupra mesajului. Volumul, însă, cu desenele simple ale autorului, rămâne o comoară în sine.

O găsiți în varianta simplă la editura Litera. Dacă doriți și jurnal de lectură puteți opta pentru cea de la editura Arthur. 

2. Pollyanna, Jocul bucuriei – Eleanor Porter, diverse edituri

Este primul volum dintr-o serie de trei, în care personajul principal, Pollyanna, transformă viața celor din jur într-una cu sens, plină de bucurie, aplicând un joc învățat de la tatăl ei, înainte ca acesta să moară: cum să vezi o bucurie în orice necaz ori supărare. O fetiță rămasă orfană, care dă o lecție de viață oricui, prin însăși viața ei. Textul este captivant și emoționant, plin de dialoguri și ușor de urmărit.

3. ”Din cetatea lui Eu în Cetatea lui Tu” – Mersine Vigopoulou, editura Egumenița

Cartea este o traducere din greacă a unui text predominat de dialog, în care personajele reprezintă valori sau defecte umane.
Mâniosul este un băiețel din Cetatea lui Eu, care o întâlnește pe Seninătate, o fetiță zglobie și voioasă, ce îl duce pe meleagurile Cetății lui Tu, adică acolo unde cel de lângă noi este mai important decât propriul orgoliu.

Redactarea nu este una impecabilă, am observat strecurate câteva greșeli de ortografie, însă povestea este provocatoare atât pentru copii, cât și pentru adulți deopotrivă. Este un îndemn de a duce lupta schimbării de sine, lupta cu propriile defecte.

Este adusă cititorilor de către editura Egumenita.

4. Charlie și fabrica de ciocolată – Roald Dahl, editura Arthur

O altă carte tradusă de cei de la editura Arthur, plină de aventuri, în care un băiețel sărac reușește să intre alături de alți 4 copii în Fabrica de ciocolată a marelui inventator Willy Wonka. Printre minunatele râuri de ciocolată și alte deserturi nemaiînchipuite, autorul reușește să abordeze într-un mod oarecum subtil probleme ale copiilor, cum ar fi: lăcomia, răsfățul, nepolitețea, pierderea timpului la televizor. Cartea este și un îndemn asupra părinților, de a fi responsabili cu privire la modul în care își cresc copiii. Lectura se parcurge ușor și e presărată de mult umor.

O găsiți la în mai multe formate sau chiar alături de alte povestiri ale lui Road Dahl. 

5. Miraculoasa călătorie a lui Edward Tulane – Kate DiCamillo, editura Arthur

O lectură plină de sensibilitate, cu ilustrații nemaipomenite, ne aduce cartea scrisă de Kate DiCamillo și tradusă la editura Arthur. O carte care pe lângă dialogurile inspirate (ce te duc parcă în fața personajelor și a scenei), aduce pasaje descriptive de o mare valoare, care poartă cititorul pe aripile imaginației și a sensibilității, dezvoltându-i în același timp vocabularul.

Edward este un iepuraș de porțelan iubit și îngrijit de Abilene, stăpâna sa în vârstă de 10 ani. El, însă, nu cunoaște ce înseamnă a-i iubi pe ceilalți. Ajuns în apa oceanului și în marile orașe, pierdut, trăiește aventuri neașteptate… Oare cum se va transforma Edward, în călătoria sa și cum se va sfârși povestea lui?

A le oferi copiilor noștri șansa să prindă drag de lectură este un lucru inestimabil. Despre importanța lecturii puteți citi și aici. 

Mă numesc Irina Pache și sunt profesor pentru învățământul primar și preșcolar. Mi-am dorit să pot schimba ceva în bine, în învățământul românesc, așa că la 22 de ani am devenit învățătoare, promovând examenul de titularizare cu nota 10, în București. Am crescut timp de 4 ani o generație minunată de elevi, în sistemul de stat, apoi alți 2 ani o clasă din învățământul particular. În anul 2017 am devenit mămică, un vis împlinit și o mare binecuvântare! De atunci au mai venit în viața noastră încă doi copii, așa încât nu m-am mai întors în sistemul de învățământ, ci în prezent mă ocup de creșterea lor, acasă. În același timp încerc să mă implic în continuare în diverse proiecte educaționale, să scriu și să mă dezvolt pe mai multe planuri. Educația copiilor rămâne pasiunea mea principală, domeniul în care simt că mă regăsesc și pot fi de folos. Pun foarte mare accent pe cucerirea elevilor pentru învățare și pe dezvoltarea lor complexă, ca suflete unice și minunate. Consider că scopul nostru, ca părinți și profesori, este de a crește copii fericiți și bogați în interior, nu doar copii cu rezultate bune!

Lasă un răspuns