Cărți pentru copii de la 6 la 10 ani – Pe scurt, despre litere și citit
Conform programei școlare, elevii învață să citească până la sfârșitul clasei pregătitoare. În acest prim an de școală, ei pun, așadar, bazele cititului.
Învață atât literele mari de tipar, cât și pe cele mici. Învață să scrie de tipar, cu majuscule, abia în clasa I urmând să scrie de mână.
Tot în clasa I începe și lucrul ”pe text”, se citesc texte scurte și copiii învață să observe informațiile transmise despre timp, spațiu, personaje. Spre finalul clasei I putem deja vorbi de o citire conștientă, fluentă, care poate diferi în funcție de înclinațiile/aptitudinile fiecărui copil. Unii știu să citească dinainte de a intra la școală, alții deprind cititul mai greu.
Pentru a-i atrage pe toți spre lectură, trebuie să adaptăm atât textele propuse, cât și sarcinile în legătură cu ele, parcularizându-le ținând cont de personalitatea, interesele și limitele celor mici.
Când încep copiii să citească texte mai lungi?
Așa cum spuneam, spre finalul clasei I copiii sunt deja capabili să parcurgă texte. În general acestea ar trebui să nu fie foarte lungi sau ar trebui să fie împărțite în capitole scurte, însoțite și de imagini atractive.
Desigur, când avem de-a face cu un copil dornic și dotat din acest punct de vedere, nu o să-l ținem bătând pasul pe loc, ci o să-l stimulăm cu puțin mai mult decât nivelul său.
În cele ce urmează, voi prezenta pe scurt câteva recomandări de lectură personale, pe care le consider atractive și folositoare școlarilor mici. Lista nu cuprinde toate cărțile deosebite (ea poate fi extinsă mereu), ci cuprinde, deocamdată, un număr minim de recomandări cu care am putea să-i câștigăm pe copii spre o lectură plăcută, conștientă și utilă/formatoare.