6 - 12 aniResurse profesori

Activități extrașcolare pentru fiecare anotimp

Ce sunt activitățile extrașcolare?

Activitățile extrașcolare (sau extracurriculare) sunt activități organizate pentru elevi, ”complementare activităţilor de învăţare realizate în clasă, urmăresc lărgirea şi adâncirea informaţiei, cultivă interesul pentru diferite ramuri ale ştiinţei, atrag individul la viaţa socială” (prof. Mihaela Obreja )

Rezultatele obținute, dacă aceste există, se menționează și se recompensează la nivelul clasei sau al unității de învățământ. Pentru anumite activități extrașcolare se pot stabili reguli specifice, implementate pentru siguranța elevilor și succesul programului.
Activitățile extrașcolare pot lua diverse forme, cum ar fi: vizite, excursii, tabere, concursuri sportive, concursuri de creație, ateliere deosebite, proiecte etc.

Pentru proiecte și activități de toamnă am discutat pe larg în articolul :

Activități extrașcolare de toamnă 5+ ani

PROIECTE ȘI ACTIVITĂȚI DE IARNĂ

1) Activități extrașcolare simple de iarnă

  • Jocuri organizate în zăpadă, pe echipe: cine aruncă bulgărele cel mai departe? Creare de cazemate, tuneluri și tobogane din zăpadă, Cel mai frumos Om de zăpadă

  • Plimbare în zona școlii: schimbări aduse de iarnă (observarea vegetației și a viețuitoarelor);

  • Realizare decoruri pentru clasă sau acasă: fulgi decupați din cercuri de hârtie, oameni de zăpadă din carton și hârtie glasată, pictură pe globuri de sticlă sau plastic, decorare globuri din polistiren, creare ornamente de brad, pictură suport pentru lumânare din sticlă sau carton, realizare suport lumânare din quilling;

  • Șezătoare de iarnă: poezii, cântece specifice, activități de iarnă la sat, tradiții românești de iarnă, tradiții internaționale etc;

  • Ziua României: parada costumelor naționale, realizarea tricolorului pe pânză/din carton, intonarea imnului, crearea unui imn al clasei;

  • Dezbatere: Mândru că sunt român!

  • Comparație complexă: iarna în trecut, iarna în prezent; iarna la sat, iarna la oraș;

  • Împodobirea bradului;

  • Analiza pe glob: ce anotimp au alte țări depărtate, în timp ce la noi e iarnă?

  • Arta de a tricota – tricotarea unui fular

  • Curs/atelier de țesut, tricotat, ținut de persoane ce continuă tradiția românească;

  • Mers la colindat/cu sorcova

  • Excursii în diferite zone ale țării.

2) Proiecte de iarnă

  • ”Secret Santa” – copiii trag la sorți numele unui coleg și îl păstrează secret. Îi vor dărui un cadou personalizat în ziua stabilită de comun acord, încadrându-se în suma maximă recomandată.

  • ”Povești la gura sobei” – De-a lungul iernii, câte un elev/doi spun în fiecare zi de vineri, la finalul programului, o poveste mai aparte, aflată de la bunici sau părinți ori citită dintr-o carte veche. O pot citi sau o pot repovesti. Se creează o atmosferă de basm, copiii stau pe covor/pernuțe. Pot fi aduși de asemenea bunici pentru spus povești.

  • De ce iubim iarna? Fiecare elev trebuie să aleagă o modalitate proprie prin care va expune în fața clasei motive de a aprecia anotimpul iarna. Acestea pot fi: poezie sau melodie proprii, proiecție powerpoint cu imagini convingătoare, ”Declarație de dragoste” (susținere verbală, directă, artistică sau pragmatică), Joc de rol – eu sunt iarna, îmbrăcăminte corespunzătoare și prezentare a beneficiilor chiar din perspectiva iernii (Eu vă aduc x și y, datorită mie etc.) sau orice altă idee proprie. Copiii trebuie încurajați să aleagă modalități cât mai diverse. Se pot crea și echipe de maximum 2 membri.

  • Dezbatere – ”Iarna ar trebui să dispară” – joc de rol: Iarna este acuzatul; avocați ai apărării (elevi ce aduc argumente pro iarnă), procurori ce acuză, judecător ce decide la final, reporteri, public
DE CITIT  Interviu cu... Munțomama

PROIECTE ȘI ACTIVITĂȚI DE PRIMĂVARĂ

1) Activități extrașcolare simple de primăvară:

  • Plimbare în jurul școlii: observări ale schimbărilor în natură și în lumea animalelor; identificarea sunetelor din natură, jocuri de imaginație;

  • Pictură pornind de la melodia lui Vivaldi – ”Primăvara”

  • Concurs de desene pe asfalt, teme diverse: ”În zbor”/”Pădurea”/”Livada”/”Grădina”/”Veselie”/”Culoare” etc.

  • Realizare decorațiuni de primăvară pentru clasă/acasă: Zâna Primăverii, flori decorative pentru fereastră, flori din origami pentru dăruit, ghirlande pentru agățat pe balcon etc

  • Activități de grădinărit: greblat, săpat, plantat, văruit;

  • Plantarea unor flori în ghivece și îngrijirea lor; realizarea unui tabel de observații, experimente (mutare în funcție de lumină, transpirația, colorarea petalelor prin introducerea tulpinii în apă cu vopsea etc.)

  • Jocurile copilăriei, în aer liber: Șotronul, De-a v-ați ascunselea, Țările, Țară, țară, vrem ostași, Rațele și vânătorii etc.

  • Primele fructe, ale primăverii – realizare compot de vișine/cireșe, club de lectură cu servire de gem pe biscuiți, realizare salată de fructe în echipă etc.

  • Realizarea de mărțișoare și dăruirea mamelor, colegelor, doamnelor profesoare;

  • În parc cu trotineta/bicicleta/rolele;

  • Studiu în Grădina Botanică , discuții cu specialiști despre floră și faună;

  • Excursii în diferite zone ale țării.

2) Proiecte de primăvară:

  • Primăvara la sat: proiecție/vizită într-un sat cu tradiții, analiză, comparații, interviuri; schimb de experiențe etc

  • De ce iubim primăvara?

  • Fiecare elev trebuie să aleagă o modalitate proprie prin care va expune în fața clasei motive de a aprecia anotimpul primăvara. Acestea pot fi: poezie sau melodie proprii, proiecție powerpoint cu imagini convingătoare, ”Declarație de dragoste” (susținere verbală, directă, artistică sau pragmatică), Joc de rol – eu sunt primvara, îmbrăcăminte corespunzătoare și prezentare a beneficiilor chiar din perspectiva primăverii (Eu vă aduc x și y, datorită mie etc.) sau orice altă idee proprie. Copiii trebuie încurajați să aleagă modalități cât mai diverse. Se pot crea și echipe de maximum 2 membri.

  • Târg de mărțișoare cu vânzare

  • Concert de primăvară în curtea școlii – elevii compun versuri și melodii sau adaptează melodii deja existente, cu tematica primăverii;
DE CITIT  Cum organizăm un colț de lectură în stil Montessori?

PROIECTE ȘI ACTIVITĂȚI DE VARĂ

1) Activități extrașcolare simple de vară:

  • Proiecție activități de vară din domeniul agriculturii; vizită la moara de grâu/fabrica de pâine etc.

  • Activități de vară la sat – culesul prunelor, strânsul fânului etc. – proiecție, discuții cu invitați bunici, ateliere practice la sat;

  • Joc de ghicire a fructelor și legumelor de vară, prin pipăire și miros;

  • Atelier de împletire: pănuși de porumb, paie etc. ;

  • Atelier confecționare păpuși din pănuși;

  • Joacă în curtea școlii: stropire cu apă;

  • Pimbare în pădure, crearea unui ierbar;

  • Curs de fotografie – încadrare, evitare efect ”contre-jour”, fotografiere în parc/natură;

  • Soluții pentru o vară caniculară la oraș – brainstorming pentru găsirea cât mai multor soluții ce pot fi implementate de primărie sau de cetățenii înșiși, pentru a ajuta oamenii să facă față caniculei în orașele mari;

  • Dezbatere: vara la oraș vs. vara la sat – asemănări și diferențe, plusuri și minusuri (avantaje și dezavantaje), preferințe proprii.

  • Analiza pe glob: ce anotimp au alte țări depărtate, în timp ce la noi e vară?

2) Proiecte pentru vacanța de vară:

  • ”Colegul, în familia mea” – alegerea unui coleg pentru a petrece câteva zile în familia gazdă, cu sarcini precum: observarea principiilor și regulilor din familie, implicarea în treburile gospodărești, realizarea unui program zilnic de vacanță, aducerea de idei pentru activități în aer liber;

  • Club de lectură cu discuții online – Se creează un grup de whatsapp sau facebook unde colectivul clasei împreună cu profesorul organizator dezbat cărțile citite în vacanță, își dau sugestii și provocări, comentează etc.

  • Jurnal de vacanță – Menținerea de către fiecare elev a unui jurnal personal, în care se notează (sau desenează, pentru cei de grupă mare) activitățile și impresile deosebite, gânduri și idei, sentimente;

  • Schimbă ceva! – Fiecare elev va trebui în toamnă să prezinte un proiect realizat de el, prin care a schimbat ceva important la el însuși/în familia sa (dacă era necesar)/în zona unde locuiește. Poate fi de asemenea vorba de o creație/invenție proprie, care să fie de folos mai multor persoane. Trebuie prezentat ce s-a dorit, cum s-a lucrat, ce s-a obținut.

  • Fotograf de vacanță – Copiii realizează fotografii în locurile unde merg în vacanță și le unesc într-un colaj pe hârtie sau digital, urmând să povestească la începutul școlii cum și-au petrecut timpul, având suportul vizual.
DE CITIT  Cum este cu noua generație de bunici?

Lasă un răspuns