Subiecte de discuție în familie

Deși amintirile din copilărie asociază mâncatul cu vorba din popor ”La masă nu se vorbește”, consider că discuțiile în familie de la cină (când membrii se reunesc) sau de la mesele de prânz din weekend pot fi îmbogățite, dacă sunt presărate de o atmosferă armonioasă și o comunicare plăcută.

Cred că înainte de toate, e bine să știm că nu toți oamenii adoră să comunice (așa mult ca mine), nu toți se pot deschide ușor. Trebuie să fim atenți la felul celuilalt și la dispoziția lui spre comunicare. 

Asta nu înseamnă că dacă avem un copil introvertit sau un partener mai puțin comunicativ (în general așa sunt cei mai mulți bărbați), trebuie să ne conformăm și să așteptăm să deschidă ei discuția. Consider că femeia are un rol important în a uni membrii familiei și a crea legături mai strânse, frumoase, bogate.

Ce subiecte putem aborda la mesele în familie?

Cum ne-am petrecut ziua? – nu doar așa, întrebat complex și vag în același timp, ci concret:

– Ce v-a făcut azi bucuroși?
– Ce v-a întristat/supărat/enervat? (În cazul în care au avut un conflict sau o supărare, decurg altele: Cum ai abordat problema? – Discuții despre tipuri de reacție, autocontrol, gestionarea emoțiilor, exprimare etc.)
– Ce dificultăți ați întâmpinat (la școală/serviciu)? Ce soluții putem găsi?
– Ce v-ar fi plăcut să faceți mai mult/mai bine?
– Cum vă simțiți?
– Cum putem încheia seara pentru a ne găsi echilibrul/a ne odihni/relaxa?
Delicat, discuții despre diverse aspecte observate în timpul zilei/săptămânii, care privesc armonia familiei/binele copiilor. Ne putem spune ”oful”, grijile, frământările, încurajându-i și pe ei să încerce să se exprime. Dacă subiectul este prea delicat pentru a fi purtat în fața tuturor copiilor, e mai bine să avem discuții personale, decât de grup (să nu îi facem să se simtă jenați). Dacă este însă un comportament ce afectează pe toți, cred că putem lansa provocarea de a găsi soluții împreună la problema expusă.

DE CITIT  Lumea cărților pentru copiii mici - recomandări de la 6 luni la 4 ani

Ce proiecte avem pentru viitorul apropiat? (profesional/la școală)

– Ce nevoi avem? (Care sunt resursele pe care ne putem baza și ce ne lipsește? Putem chiar realiza împreună Analiza SWOT – Puncte tari, puncte slabe, oportunități, amenințări)
– Cum ne putem ajuta unii pe alții? (emoțional, practic)
– Ce am dori să îmbogățim la parcursul normal? (înscrierea la un curs nou, proiecte de dezvoltare, voluntariat, mici dorințe legate de pasiunile personale, începerea practicării unui sport sau unui stil alimentar mai sănătos etc.)

Cum să ne petrecem weekendul viitor/vacanța?

– Ce zone am dori să vizităm, ce activități am vrea să facem, pe cine putem și vrem să luăm alături de noi? Ce mijloc de transport să alegem? Cine se ocupă de bagaje (realizarea unei liste, organizare împreună)

Despre organizarea săptămânii următoare (sâmbătă sau duminică seara putem discuta și pune pe hârtie:
– împărțirea unor sarcini;
– gândirea unui meniu – ce preparate vă plac, ce putem găti, cine vrea să se implice, cine face cumpărăturile etc
– menționarea momentelor importante pentru fiecare membru al familiei (un fel de agendă a familiei – știind evenimentele importante ce urmează în viața celuilalt, putem fi mai aproape unii de alții)

Cum putem crea ocazii de comunicare?

Pe lângă momentele de la masă, putem găsi și alte activități unde să purtăm discuții, cum ar fi plimbări în aer liber sau activități gospodărești de grup (curățat legume/nuci/pus murături etc.). Șezătorile sau ”claca” realizate în trecut nu aveau doar scopul realizării unor lucrări, ci mai ales aducerea oamenilor împreună, crearea de legături, comunicarea. În contextul de azi în care oamenii se feresc pe stradă unii de alții, cu măști și evitând apropierea, e greu să ne amintim poate de frumosul, binele și normalul de altădată – însă fără legătura între oameni, totul se pierde. Așadar, măcar în familia noastră putem să îmbogățim relațiile, neuitând să fim oameni și cu cei din jur.

DE CITIT  Activități extrașcolare și proiecte de iarnă cu copiii

Ce jocuri de familie stimulează comunicarea și intercunoașterea?

O altă idee de a stimula comunicarea, mai ales în cazul persoanelor mai introvertite, ar fi jocurile boardgames. Pe când unele jocuri îți captează concentrarea și nu îți permit să ”stai de vorbă” cu ceilalți, altele au fost create chiar special pentru a ajuta exprimarea și cunoașterea celuilalt:

Emotijovia. Jocul emotiilor – perfect de jucat împreună cu elevi de ciclul gimnazial, dar și primar sau liceal

Flori, fete și băieți – o îmbinare între emoții și flori, o realizare românească inedită, ce merită exploatată încă de la vârste mici)

Mă mai iubești? – un joc ideal pentru cupluri, înainte și după căsătorie

Provocarea emoțiilor 

Pe scurt, propuneți activități utile și plăcute, ce pot fi realizate în echipă, faceți lucruri frumoase, cu drag! Evitați să faceți un obicei din a vă separa mereu în camerele voastre, în fața unui ecran… Cu toții avem nevoie de momente de respiro, singuri, însă aveți grijă și de întregul familiei – orice relație trebuie hrănită!

Mă numesc Irina Pache și sunt profesor pentru învățământul primar și preșcolar. Mi-am dorit să pot schimba ceva în bine, în învățământul românesc, așa că la 22 de ani am devenit învățătoare, promovând examenul de titularizare cu nota 10, în București. Am crescut timp de 4 ani o generație minunată de elevi, în sistemul de stat, apoi alți 2 ani o clasă din învățământul particular. În anul 2017 am devenit mămică, un vis împlinit și o mare binecuvântare! De atunci au mai venit în viața noastră încă doi copii, așa încât nu m-am mai întors în sistemul de învățământ, ci în prezent mă ocup de creșterea lor, acasă. În același timp încerc să mă implic în continuare în diverse proiecte educaționale, să scriu și să mă dezvolt pe mai multe planuri. Educația copiilor rămâne pasiunea mea principală, domeniul în care simt că mă regăsesc și pot fi de folos. Pun foarte mare accent pe cucerirea elevilor pentru învățare și pe dezvoltarea lor complexă, ca suflete unice și minunate. Consider că scopul nostru, ca părinți și profesori, este de a crește copii fericiți și bogați în interior, nu doar copii cu rezultate bune!

Lasă un răspuns