Pachețel de grădiniță sau școală. 14 idei de gustări sănătoase

Pachețel de grădiniță / școală – 7 idei și rețete sărate, 7 idei și rețete dulci


Cum ar trebui să fie gustarea ideală, care să dea energie, să asigure valori nutritive, dar să și placă la gust, în același timp? Din perspectiva mea, o gustare pentru pachețel ar trebui:

  • Să fie consistentă, sățioasă, mai ales dacă cel mic petrece multe ore plecat;

  • Să nu conțină grăsimi nesănătoase (gradul de obezitate e în creștere și în țara noastră), dar nici ingrediente dubioase;

  • Să îmbine mai multe categorii alimentare (legume, proteine, carbohidrați etc);

  • Să fie gustoasă;

  • Să fie ușor de servit;

  • Să arate bine (atractiv);

  • Să fie ușor de preparat.
pachețel de școală

Pentru a le oferi copiilor ceva bun și hrănitor în timpul programului educativ, aș alege (în afară de clasicele sandviciuri la aparat) o variantă din cele de mai jos. 

Chiar dacă pauzele trec repede, consider că măcar în una din ele pot avea timp să își așeze ceva drăguț pe bancă și să mănânce cu bucurie (la final voi detalia sugestia pentru servit și accesoriile necesare). 

Chiar le-aș induce ideea de ”picnic” la școală și i-aș încuraja să invite și alți colegi să facă la fel. Ar putea mânca și povesti câte ceva împreună, ar putea face schimburi și crea prietenii strânse. Ce frumos ar fi să se bucure de astfel de gustări, care îmbină atât nevoile nutriționale pentru un copil în creștere, cât și gustul atractiv și aspectul plăcut, dorite de cei mici!

Gustări sărate pentru pachețelul de grădiniță / școală

1. Clătite cu cașcaval și frunze de babyspanac/rucola

Se bat 2 ouă cu mixerul, se adaugă 2 linguri de ulei, un praf de sare, 250 ml lapte și făină până devine un aluat mediu (nici prea subțire, nici gros); eu ung cu pensula tigaia cu foarte puțin ulei/unt, pentru a nu se lipi. 

După ce întorc o dată clătita, adaug pe jumătate felia de cașcaval și o acopăr cu cealaltă jumătate, apoi întorc pe spate. Astfel clătitele sunt umplute cu cașcavalul moale.

pachețel de grădiniță


2. Ouă de prepeliță fierte cu pâine integrală & bastonașe de morcov crud

Ouăle de prepeliță sunt mult mai nutrivite decât cele de găină, conținând de 3 ori mai multă vitamina B1 și de 5 ori mai mult fier și potasiu. Au de asemenea calciu, fosfor și colesterol sănătos, sunt ușor asimilabile și de regulă nu provoacă alergii.

Copiii le preferă pentru că sunt micuțe și mai ușor de mâncat, deci devin o gustare ideală. Le pot lua în coajă sau deja curățate (caz în care ar trebui să le consume la prima pauză).

pachețel școală


3. Crackerși cu mozzarella și roșii cherry

Puteți cumpăra crackerși sănătoși marca Ambrozia (din Bebetei – aprox. 7 lei) sau chiar ”felii” de hrișcă la Mega Image, ieftine și fără crocobauri (3 lei, ușor crocante, fără gluten).

Dacă vreți neapărat să fie homemade, vă sugerez rețeta clasică de pateuri cu brânză:

100 gr făină, 50 gr unt, 100 gr brânză rasă fin (cheddar/parmezan/telemea), o lingură apă rece. Se întinde coca și se fac forme diverse/sărățele.

DE CITIT  Alimente pentru creierul copilului mic. Alimente curate vs. efectul pesticidelor asupra creierului
pachețel de grădiniță


4. Brioșe cu cașcaval + fâșii de ardei kapia/roșii cherry

Rețetă: 2 ouă (puteți bate albușul separat dacă vreți să iasă mai pufoase, încorporați ușor la final), 4 linguri smântână sau iaurt gras, 1 lingură ulei sau 50 gr unt, 100 gr cașcaval ras pe răzătoarea mare, făină până devine ca o smântână groasă (aluat care curge, gros), sare, piper (opțional), pătrunjel (opțional), parmezan deasupra (opțional. În cuptor la 180 de grade, aprox. 35 min. 

pachețel școală


5. Ou în pâine/omletă + castraveți

Mi-a plăcut această idee preluată de la Carmen Bouch: decuparea unei felii mai mari de pâine cu un pahar și coacerea oului în interiorul ei, în tigaie (cu puțin unt). Neapărat întoarceți felia și pe partea cealaltă, oul va fi bine făcut și ușor de mâncat. Puteți alătura în pachet câteva felii de brânză și un castravete.

pachețel de grădiniță


6. Mini-hamburger din chiflă de casă cu piept de pui și frunze de salată verde

Rețetă pentru chifle de casă super simple, ideal de preparat de seara (pentru pus dimineața la cuptor), fără frământare. 

Folosesc des această rețetă (variantă simplificată), mai ales de sărbători și la reuniuni familiale: creez brăduț, inimi sau cruce din chifle. Ele sunt perfecte însă și pentru un mini-hamburger sănătos și gustos: copilul va fi încântat de o astfel de gustare, iar părintele va fi liniștit cu gândul că cel mic are hrană sățioasă și sănătoasă, chiar și în lipsa lui.

Pentru umplutură puteți face șnițele sau friptură în tigaia grill ori carne de vită la slow cooker, orice fel de carne e pe gustul copilului, alături de salată și castraveți/roșii.

pachețel de grădiniță


7. Lipii umplute cu brânză, la tigaie + avocado sau morcov

Pentru lipii folosesc rețeta Jamillei, ies delicioase și sățioase. Îmi place mult că se fac foarte ușor, în tigaie cu capac (pe focul mic). Pentru un gust unic, folosiți o brânză mai sărată, de capră sau oaie. Am încercat și umplutură cu ceapă verde, însă nu mi s-au părut prea bune. 

Alături, în pachețelul de grădiniță, puteți pune orice legumă crudă sau frunze. Eu aș pune un avocado tocmai bun de servit, care să asigure grăsimi sănătoase.

pachețel școală


Gustări dulci pentru pachețelul de grădiniță / școală

8. Brioșe cu mure & fructe proaspete

Am scris deja o rețetă aici. Brioșele pot fi preparate cu zahăr, miere sau orice alt îndulcitor; pentru copiii mici-mici eu foloseam chiar banana pasată. Rețeta e foarte versatilă, puteți schimba în fiecare săptămână gustul lor, adăugând fulgi de cocos/scorțișoară/carob sau cacao, nucă măcinată, fulgi de ovăz etc. 

pachețel de grădiniță


9. Gauffre cu afine și măr

De când am luat aparatul cu plăci interschimbabile, de la Lidl, fac cel puțin o dată pe săptămână niște gauffre gustoase, chiar și fără zahăr (am înlocuit cu puțină miere). De regulă urmez rețeta din carte: 2 ouă, 100 ml ulei, 250 ml lapte, 170 gr făină și 2,5 gr praf de copt + câteva fructe (afine). Pot fi făcute atât gauffre dulci, cât și sărate (cu mușchi, cașcaval etc). 

DE CITIT  Povestea nașterii - Cum a venit Ana pe lume la Medlife Eva
pachețel școală


10. Kefir și fructe roșii (stafide, goji, merișoare) cu nuci

Kefirul este recomandat în alimentația sănătoasă pentru multiplele sale beneficii: ajută digestia prin conținutul de probiotice (și apără stomacul în cazul administrării de antibiotice), scade colesterolul, ajută în regimul celor cu intoleranță de lactoză etc. Însuși cuvântul înseamnă etimologic (din limba turcă) ”stare de bine”.

În plus, o sticlă medie de kefir este ușor de transportat și ușor de băut, spre deosebire de iaurt, unde ai nevoie de tacâmuri. Alături de nuci (-sursă de energie, antioxidanți, fibre și grăsimi sănătoase), dar și de fructe roșii, poate constitui o gustare simplă, sățioasă și gustoasă.

pachețel de grădiniță

Merișoarele, goji, stafidele conțin vitamine, minerale, calciu și o mulțime de alte proprietăți ce îmbunătățesc imunitatea. Atenție însă la mixurile de fructe roșii din comerț: de cele mai multe ori sunt îndulcite suplimentar și conțin conservanți. Aici găsiți multe pachete fără adaosuri, complet naturale. 

11. Tartă cu mere și nucă

Cea mai simplă și delicioasă rețetă: Se freacă 300 gr făină cu 100 gr unt (eu îl dau pe răzătoare), 1 ou și puțin praf de copt, se întinde lăsând grosimea de aprox. 0,5 cm și se pune acoperind un vas de yena potrivit ca mărime (nu foarte mare), la cuptor, pentru 15 minute.

Între timp se curăță 4 mere, se taie cubulețe și se ”caramelizează„ în tigaie, pe foc, cu 30 gr unt, 2 linguri de miere, scorțișoară și o mână de nucă măcinată grosier. Se adaugă pe blatul de tartă după ce acesta a fost semi-copt și se mai lasă 15 min. Puteți adăuga și deasupra aluat bucățele.

pachețel școală


12. Cornulețe de casă cu gem (varianta de post/vegană) + portocală

Le puteți prepara foarte rapid cu aluat cumpărat, dar cel mai bine e să fie făcut în casă, cu ingrediente cunoscute:
200 gr ulei de cocos la temperatura camerei (sau de floarea soarelui, dar cu cel de cocos sunt mai aromate) + 400 gr făină cernută + coaja de la o lămâie bio, rasă fin + un praf de sare, frecate până ajunge un aluat ca nisipul; 2 gr drojdie uscată (sau 6 gr proaspătă) se dizolvă în 60ml apă călduță cu un vârf de linguriță de miere și se adaugă peste compoziție, alături de 60 ml zeamă de lămâie (sau borș, dacă aveți) și câteva picături ulei esențial pur de citrice (sau esență de vanilie). 

Se adună cu mâinile până devine omogen și se dă la frigider măcar o oră/peste noapte. Ulterior se întinde foaia de 4 mm grosime în formă de cerc și se porționează; pot fi umplute cu rahat sau cu gem și nucă. Cuptorul trebuie să fie preîncălzit la 190 gr, tava se ține aprox. 30 min. Eu prefer să nu le tăvălesc prin zahăr! Servite reci sunt chiar mai gustoase.

pachețel de grădiniță


13. Bomboane raw / salam de biscuiți (de casă, vegan) + măr/pară

Aveți nevoie de 200 grame biscuiți Ambrozia (fără zahăr)/homemade și jumătate de cană de nuci se macină la blender, dar nu foarte fin;
Jumătate de cană de prune uscate sau merișoare + jumătate de cană de curmale fără sâmburi + 2 linguri de karob/cacao + 3 linguri de unt de cocos + 100 ml lapte vegetal sau apă + ulei esențial de portocale/esență de rom – se blenduiesc până devin o pastă, apoi se amestecă bine cu biscuiții și nuca măcinată.

DE CITIT  O experiență a cezarienei după naștere naturală

Compoziția se rulează în folie de plastic sub formă de salam și se dă la frigider sau poate fi transformată în bomboane. Oricum ați alege, puteți acoperi desertul cu fulgi de cocos. Pentru salamul de biscuiți am găsit și aici inspirație. 

bomoboane raw


14. Clătite americane cu banane, fără zahăr + mix de nuci (caju crud, migdale, nuci)

Pentru pancakes recomand rețeta Jamillei.

Din păcate, foarte mulți elevi consumă biscuiți, chipsuri și alte variante de junk food, în orele petrecute la școală. Gustul e atractiv, mai ales dacă a fost îmbogățit cu substanțe care creează dependență. Nu e o problemă, cred, dacă sunt consumate din când în când. Însă nu e bine să mizăm pe ele și să le lăsăm să înlocuiască nevoile nutritive ale copiilor în creștere. Avem atâtea variante sănătoase și ușor de pregătit!

pachețel de grădiniță

Din păcate, foarte mulți elevi consumă biscuiți, chipsuri și alte variante de junk food, în orele petrecute la școală. Gustul e atractiv, mai ales dacă a fost îmbogățit cu substanțe care creează dependență. Nu e o problemă, cred, dacă sunt consumate din când în când. Însă nu e bine să mizăm pe ele și să le lăsăm să înlocuiască nevoile nutritive ale copiilor în creștere. Avem atâtea variante sănătoase și ușor de pregătit!

Așa cum am promis la început, adaug și necesarul pentru servirea mesei:

  • șervet de bumbac sau hârtie (rezistent);
  • tacâm pentru picnic (mai multe modele practice și accesibile găsiți în Decathlon, sau de unică folosință (plastic/lemn);
  • cutie pentru transportat gustarea; 
  • șervețele uscate și umede (se presupune că au oricum la ei mereu);
  • sticlă cu apă.


Când vor merge și ai mei la școală, cu siguranță voi lua un set de genul acesta:

caserola de pranz

Fie că pleacă devreme la școală și nu are timp să ia micul dejun în familie, fie că pleacă la prânz și lipsește în miezul zilei de acasă, copilul poate servi o masă gustoasă și sănătoasă, chiar și în mediul educativ. 

Sper că sugestiile de mai sus v-au surâs și vă ajută în pregătirea pachețelului pentru grădiniță sau școală, iar dacă da, apreciem să trimiteți articolul mai departe, părinților dornici de idei noi (share)!

idei de gustare
Mă numesc Irina Pache și sunt profesor pentru învățământul primar și preșcolar. Mi-am dorit să pot schimba ceva în bine, în învățământul românesc, așa că la 22 de ani am devenit învățătoare, promovând examenul de titularizare cu nota 10, în București. Am crescut timp de 4 ani o generație minunată de elevi, în sistemul de stat, apoi alți 2 ani o clasă din învățământul particular. În anul 2017 am devenit mămică, un vis împlinit și o mare binecuvântare! De atunci au mai venit în viața noastră încă doi copii, așa încât nu m-am mai întors în sistemul de învățământ, ci în prezent mă ocup de creșterea lor, acasă. În același timp încerc să mă implic în continuare în diverse proiecte educaționale, să scriu și să mă dezvolt pe mai multe planuri. Educația copiilor rămâne pasiunea mea principală, domeniul în care simt că mă regăsesc și pot fi de folos. Pun foarte mare accent pe cucerirea elevilor pentru învățare și pe dezvoltarea lor complexă, ca suflete unice și minunate. Consider că scopul nostru, ca părinți și profesori, este de a crește copii fericiți și bogați în interior, nu doar copii cu rezultate bune!

Lasă un răspuns