Organizarea clasei de elevi – ghid complet

Dacă sunteți la început de carieră didactică, acest ghid vă va ajuta să organizați pas cu pas toate aspectele importante pentru începutul de an școlar. Chiar dacă ați mai predat sau aveți experiență, vă puteți inspira de aici pentru a îmbogăți procesul de învățare de la clasă sau doar pentru a verifica dacă ați luat în vedere tot ceea ce ține de dvs., ca profesori-manageri.

Consider că o bună organizare aduce confort, liniște, micșorează stresul și crește șansele de succes, din toate punctele de vedere. În lucrul cu copiii și părinții, improvizația/spontaneitatea au rolul lor, însă cheia este organizarea. Așadar, cu multe emoții la pachet, am creat acest plan de acțiune pentru pregătirea complexă a unui nou an școlar. Informațiile pot fi adaptate cu ușurință și pentru educatoare.

E bine să aveți și o agendă unde să notați tot ceea ce considerați că este ”must-do”, pentru a le rezolva din timp – personal nu las prea multe pe ultima sută de metri (de la 1 septembrie accentul cade întotdeauna pe aspectul sălii de clasă). Puteți, de asemenea, folosi o aplicație tip ”task manager”, pe telefon.

Așadar, ce pași urmez pentru o bună organizare a clasei :

  • Analizez idealul educațional precizat de Minister și îl detaliez așa cum îl percep eu – notez câteva principii didactice de bază, atitudini și viziuni în jurul cărora se formează întregul proces didactic. De exemplu, în România idealul educațional este:
  • Dezvoltarea liberă, integrală și armonioasă a individualității umane;
  • Formarea personalității autonome și creatoare


Din care au decurs principiile didactice personale prin care îmi propun ca elevii mei:

•Să devină oameni de caracter, cu valori puternice;
•Să fie curajoși, perseverenți, optimiști, dornici de cunoaștere și autocunoaștere;
•Să lucreze cu plăcere (motivație intrinsecă) și să se bucure de viață în general;
•Să aibă spirit critic și autocritic, să poată analiza o situație de viață și să acționeze în diverse situații;
•Să-și exprime liber, politicos, opiniile și să dezvolte relații armonioase cu cei din jurul lor;
•Să fie independenți și responsabili;
•Să fie conștienți de emoțiile lor și ale celorlalți (inteligența emoțională)
•Să fie creativi;
Notă: personalizați aceste principii conform personalității dvs.

Resurse

  • Downloadez de pe site-ul ministerului planul cadru necesar și programele pentru fiecare disciplină: http://programe.ise.ro/

  • Caut platforme de calitate, cu resurse (materiale) didactice: Twinkl, Rucsacul din pădure (de la DPH) (ideal pentru cei care au tablă inteligentă la clasă, dar potrivit și pentru exerciții pe laptop sau imprimat)

  • Aleg auxiliare de calitate, atractive și eficiente pentru scopurile învățării (cer recomandări colegelor care au avut recent clasa pregătitoare, intru în librărie și analizez noile apariții, cumpăr online câte un exemplar de la mai multe edituri – chiar dacă nu vor câștiga propria ”licitație”, vor rămâne ca inspirație/pentru fișe xerox, la nevoie); în cazul în care există manuale gratuite, le analizez și pe acestea, iar dacă nu sunt chiar ce trebuie, le țin de ”rezervă”;

  • Caut planificări anuale și pe unități de învățare, care merg pe structura acestor auxiliare sau creez eu unele potrivite;

  • Analizez planul cadru și creez orarul clasei cu simboluri (la începutul clasei pregătitoare de regulă nu citesc singuri), respectând curba de efort; va fi un orar provizoriu, modificat în funcție de profesorii pentru religie, limbă străină, educație fizică, dar va structura în mare programul unei săptămâni;
organizarea clasei

  • Realizez în Canva sau Powerpoint prima ședință cu părinții (aici am detaliat acest subiect);

  • Creez un pliant cu structura anului școlar (pe care îl voi dărui fiecărui părinte), chestionar de cunoaștere a elevului + chestionar pentru înțelegerea atitudinii părintelui asupra educării copilului său (și în general);

organizarea clasei

Structurez prima zi de școală, gândind o scurtă prezentare a mea în fața elevilor (și a părinților, după caz) + o scurtă prezentare interactivă a celor ce vor fi studiate la școală (pentru prima generație am ”ascuns” câteva indicii-cheie, care să le dea de înțeles ce discipline vor aborda); anticipez observarea sălii de clasă, ajutându-i să intuiască puțin cum se vor petrece lucrurile și creând suspans, motivație, siguranță într-un mediu plăcut; pregătesc câteva jocuri de cunoaștere și câteva activități plăcute, potrivite pentru începutul adaptării în noul an școlar. 

Prima zi de școală are un scenariu special în sine, pe care îl organizez separat, din timp.

prima zi de scoala
Cuvânt la început de an școlar (instituție privată din București)

Realizez regulile clasei pe suport vizual (eventual cu un enunț afirmativ, concis, sub imagine), ușor de intuit, în locul ”întâlnirii de dimineața”, alături de calendarul naturii și componența clasei (poze ale lor imprimate sau numele scris);

Regulile vor fi dezbătute și asumate în primele zile, iar ulterior amintite în fiecare dimineață, pe parcursul anului (copiilor le place să numească o regulă preferată sau să explice de ce e importantă – au chiar dreptul să o comenteze, însă în final alături de colegi îi vom ajuta să o aprecieze și să își asume respectarea ei, spre binele tuturor; putem crea mai multe variante de reguli având același scop (bunăstarea persoanelor implicate), lăsându-le posibilitatea să aleagă. 

regulile clasei
Două din cele 9 reguli

Cer părinților (chiar dacă nu îi cunosc încă) o fotografie clară cu cel mic, urmând să imprim la dimensiune tip ”buletin„ pentru panoul de prezență – cu ultima clasă de elevi am creat un ”stup al clasei”, în care le-am pus pozele cu ”patafix” și am insistat pe ideea că la școală suntem ca într-un stup – ne sprijinim, suntem harnici și ne bucurăm împreună;

organizarea clasei

Gândesc decorul clasei, atractiv (artistic) și aerisit, cu puncte de interes; pregătesc materialele necesare, imprim, colorez, decupez sau cumpăr câte ceva potrivit anotimpului toamnei; construiesc sau cumpăr diverse afișe, dar și suporturi pentru viitoarele lor opere; (da, un cadru didactic investește mult timp și fonduri financiare, mai ales la început de an); concep afișul pentru ușa sălii de clasă;

clasa pregatitoare

Concep câteva centre tematice, cu resurse (materiale) pentru anumite momente ale lecțiilor aplicative sau pentru joaca liberă din pauze:

materiale tematice

Pregătesc o mică surpriză de găsit pe fiecare bancă (o floare pe care îi sfătuiesc să o preseze și să o păstreze peste ani, un orar colorat gata de completat sau alte idei jucăușe, utile, simbolice);

organizarea clasei

Concep rutina de dimineața – un salut al clasei în versuri (cu mișcare), întâlnirea pe covor sau pernuțe, la calendarul naturii: discuția despre absenți/prezenți, regulile clasei și cum este vremea (în ce dată suntem etc), câteva cuvinte despre cum se simt și ce mi-am propus pentru ziua respectivă (mai mult ca stare și motivație + tema generală);

rutina clasei

Pregătesc un cântecel pentru plecarea de la școală, îl fredonam împreună vinerea, coborând scările și ieșind în curte.

Pregătesc un tabel cu responsabilitățile clasei + numele lor, dar și ecusoane personalizate pe sarcini – copiii se simt mândri când vine rândul lor, cresc în responsabilități și toată lumea e mulțumită. Munca nu trebuie văzută ca o pedeapsă, ba la noi…era o plăcere pentru care se certau între ei (tot timpul voiau să fie responsabili de ceva);

Îmi pregătesc materiale personale necesare: stilou, pix pentru corectare, ascuțitoare performantă pentru clasă etc. Pentru primele generații e destul de solicitantă această pregătire, însă ulterior veți avea deja multe materiale adunate, pe care doar să le revizuiți, readaptați, îmbogățiți.

Sper ca acest articol să fie de folos cadrelor didactice și să aducă puțină înțelegere asupra efortului pe care profesorii îl depun permanent, pentru elevi, părinți, pentru noile generații pe care ni le dorim puternice, cu valori, curajoase și cât mai împlinite.

organizarea clasei
Mă numesc Irina Pache și sunt profesor pentru învățământul primar și preșcolar. Mi-am dorit să pot schimba ceva în bine, în învățământul românesc, așa că la 22 de ani am devenit învățătoare, promovând examenul de titularizare cu nota 10, în București. Am crescut timp de 4 ani o generație minunată de elevi, în sistemul de stat, apoi alți 2 ani o clasă din învățământul particular. În anul 2017 am devenit mămică, un vis împlinit și o mare binecuvântare! De atunci au mai venit în viața noastră încă doi copii, așa încât nu m-am mai întors în sistemul de învățământ, ci în prezent mă ocup de creșterea lor, acasă. În același timp încerc să mă implic în continuare în diverse proiecte educaționale, să scriu și să mă dezvolt pe mai multe planuri. Educația copiilor rămâne pasiunea mea principală, domeniul în care simt că mă regăsesc și pot fi de folos. Pun foarte mare accent pe cucerirea elevilor pentru învățare și pe dezvoltarea lor complexă, ca suflete unice și minunate. Consider că scopul nostru, ca părinți și profesori, este de a crește copii fericiți și bogați în interior, nu doar copii cu rezultate bune!

Lasă un răspuns